OPTIKEREN nr. 6 - 2024

OPTIKEREN NR 6, 2024 28 REPORTASJE Dessuten slo det meg at nesten alle var på engelsk. Så da bestemte jeg meg: Jeg skulle ta saken i egne hender og lage optikermemes på norsk! ENORM RESPONS – Det er jo en smal nisje, men tanken var litt ”om du ikke finner det du vil ha, så får du lage det du vil ha”, understrekes det videre. – Håpet var at det var noen andre likesinnede der ute, som ville finne memene og like de. I starten håpet jeg på et par likes, og kanskje 20-25 følgere. Men det tok jo helt av, i mine øyne iallfall! I dag har kontoen nærmere 2 400 følgere. 78,4 prosent er kvinner, hovedgruppen er i aldersgruppen 25- 34 år. KLAR STRATEGI Hen fortsetter: – Jeg hadde fire ”grunnpilarer” da jeg startet: 1. Memene skulle være på norsk! 2. Jeg ville lage noe gøy, noe folk kunne sette pris på. Det å skulle bli kjent/kjendis virker så utrolig slitsomt, så det var uaktuelt ikke å være anonym. I tillegg gir det jo også en trygghet i tilfelle en skulle feile. 3. Memene skulle være det jeg kaller ”kjedenøytrale”, slik at det ikke skulle fremstå som at jeg rakket ned på noen kjeder. Vi er alle optikere, men vi jobber forskjellig og for forskjellige. Jeg ville at alle skulle føle seg inkludert! (Og det føler jeg at jeg har fått til). 4. Å legge ut memes daglig i løpet av 2020. MEMES PÅ LØPENDE BÅND Hvordan var det å starte opp? – Når jeg først begynte å lage memes, lå det veldig naturlig for meg. Jeg produserte flere hundre på noen uker og fant ut at jeg måtte porsjonere dem utover. Kreativiteten flommet tidvis over og det ble mange flere, i tillegg til noen på historie-funksjonen (ofte memes jeg ikke var helt fornøyd med). Fra første stund følte jeg på en god mottakelse. Jeg har fått svært beskjedne mengder med noe jeg vil kalle kritikk eller hat. Grunnen til det er ikke fordi jeg er et komisk unikum, men jeg vet jo hvem publikummet er. ET UVENTET LYSPUNKT – Noe annet jeg opplevde, og som jeg var helt uforberedt på, var at jeg skulle bli en snakkis og et ”samlingspunkt”. 2020 var jo COVID-19 året, og jeg har fått tilbakemeldinger om at jeg var et lyspunkt i løpet av den tiden for mange. Bare det å skrive dette gir meg tårer i øynene. Det synes jeg er så sterkt og kanskje også grunnen til at jeg fortsatte selv etter 2020? GJENKJENNELSENS VERDI Hvem er dine følgere? – Det er stort sett optikere, optikerstudenter og butikkansatte i optisk bransje, og det er jo bare gode mennesker med mye humor og takhøyde. Jeg har brukt mange av egne opplevelser i memene, situasjoner jeg har opplevd enten i løpet av årene, ukene eller i løpet av dagen. Jeg prøver så å finne betraktninger og vinklinger på disse. Ellers kan jeg tenke: Hva er de gjenkjennbare situasjonene, hvilke situasjoner er ufrivillig morsomme, hvilke kundesituasjoner skulle en ønske en kunne være ærlig i etc. Andre ganger ser jeg bare en meme og så faller det inn en ide om at den kan jeg vri til å handle om oss optikere. I tillegg bruker jeg også historier fra andre, og noe absurditet og fantasi. Det at folk kjenner seg igjen i memsene er kanskje det jeg synes er kjekkest av alt. VIKTIGE HUMORFAKTORER Hva kjennetegner optikerhumor, er den litt tørrvittig og nerdete? – Oi! Det er vanskelig å generalisere det, da det er mange optikere, og derfor mange forskjellige humorpreferanser. Vi er jo en fryktelig snever yrkesgruppe i det store og hele, og det er jo totalt sett få optikere i Norge. Humor som skal treffe en optiker, føler jeg må være ganske spisset og presis, samt med en god del gjenkjennelsesfaktor fremført med skråblikk og ny vinkel. Så ja, optikerhumor er kanskje litt nerdete, tørrvittig og spisset. Det gjør jo at andre ikke forstår den, og derfor kan den virke umorsom for utenforstående. Men optikere er IKKE noen kjedelige personer! Vi er flinke til å lese både rom og personer, da vi gjør dette daglig. Og jeg tenker at alle som har vært på en fagdag eller en samling i Norges Optikerforbund, er enige i at vi har både humor, sosiabilitet og partyfaktor. KONTAKTSKAPENDE Hva med veien videre? – Jeg har nå drevet med dette i over fire år, og produsert tusenvis av memes, noe som var langt mer enn jeg kunne se for meg den gang da. Det skal sies at folk nok ikke lenger tror meg om jeg sier jeg skal slutte, for da går det to måneder, så kommer et comeback! Det har også gitt meg bedre oversikt over mine kjekke norske kolleger. Det er som nevnt både en snever sjanger og et snevert publikum, men mine optikermemes slo også an i Sverige og Danmark. Så på grunn av den lille kontoen min, har jeg hatt mange fine interaksjoner med skandinaviske kollegaer. Prinsippet er at hvis folk tar kontakt enten det er en kommentar eller «like», får de alltid svar. Når noen velger å bruke sin tid på meg, synes jeg det ville være uhøflig av meg å ikke gi noe av min tid tilbake. Det handler litt om inkludering og respekt for andre. Det føles egentlig ganske surrealistisk. Tanken med kontoen var egentlig bare å feire «visus-året» 2020 med litt humor. Det blir nok i hvert fall noen memes til. £ – Noe annet jeg opplevde, og som jeg var helt uforberedt på, var at jeg skulle bli en snakkis og et ”samlingspunkt”.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy