OPTIKEREN NR 1, 2024 13 N seg Lene Stokkvåg på Vinstra og erfaringene er veldig bra. Nå sendes henvisninger til øyelege og øyeavdeling på sykehus, og man mottar epikrise og meldinger på samme trygge og raske plattform. – Nå kan vi gå rett inn i pasientens journal, for eksempel for diabetes- screening. Før måtte en sekretær skanne og legge det inn i journalen. Vi kan også sende dialogmeldinger og chatte med fastleger på en kryptert, trygg og rask måte. Haukebø mener dette er en gledelig utvikling for hele optikerbransjen, og ikke minst at det er optiker som helsepersonell som står som avsender. – Dette kan også bidra til å bygge relasjoner til fastleger og annet helsepersonell. Dessuten er det en ansvarliggjøring av optikeren her. Gjør du en god jobb, blir du anerkjent og brukt av andre. – Dette er et tidsskille som forenkler hele samhandlings- og henvisningsprosessen. Det er en stor seier for oss optikere, som fører til besparelser, raskere pasientbehandling og mye mer smidighet. VIKTIG STEG FOR SAMHANDLING – Å få optikere hos oss i c)optikk på Norsk Helsenett har vært en viktig del av en større satsning vi startet for ett år siden. Et stort antall av våre medlemmer valgte å definere seg som øyehelseklinikk, med fokus på å synliggjøre egen kompetanse og rollen som helsepersonell lokalt, sier direktør Olav Vikesdal i c)optikk. Han sier at samarbeidet med Helseboka, som første privatpraktiserende optikere selvstendig på Norsk helsenett, er stort og et viktig steg. – Jeg håper virkelig at resten av bransjen kommer etter. Det jeg mener er en viktig faktor, er at den enkelte optikerpraksis blir synlig og søkbar på NHN, slik at annet helsepersonell, som for eksempel fastleger, kan finne oss og henvise til optikeren. Vi skal være første kontakt for bedre syn. Også for annet helsepersonell. MILEPÆL FOR OPTIKEREN Generalsekretær Hans Torvald Haugo i Norges Optikerforbund, sier dette er en stor dag for optikeren som fagperson og som en del av øyehelsetjenesten. – Nå åpnes det dører inn i andre viktige deler av helsetjenesten som optikere ikke har samarbeidet tett med tidligere. Norges Optikerforbund har i mange år ment at digital og sikker kommunikasjon via Norsk helsenett er en nødvendig og viktig vei for å fremme optikeren som fagperson. Trygg digital kommunikasjon er veien frem for norsk optometri. £ NORSK HELSENETT Norsk helsenett er et IKT-selskap som leverer digitale tjenester og infrastruktur til helsesektoren. NHN utvikler, forvalter og drifter digital infrastruktur og nasjonale e-helseløsninger. NHN leverer også tjenester til helseforvaltningen. Helsenorge, e-resept og kjernejournal driftes av den statlige tjenesten, og alle fastleger er koblet opp. HELSEBOKA Helseboka binder sammen privatpersoner og helseaktører i ett og samme system. Privatpersoner tar i bruk Helseboka til å lagre egne helseopplysninger, mens helseaktører får et journalsystem som hjelper dem å gi persontilpasset behandling. Det har vært enkelt å bruke Helseboka for å kommunisere på Norsk helsenett, mener optikerne Christian Haukebø og Lene Stokkvåg Eide. Her sammen med fastlege Marius Christensen, som også er gründer av Helseboka. – Det er på høy tid at optikere kan kommunisere digitalt med annet helsepersonell, mener optiker Christian Haukebø. Olav Vikesdal feiret med kake til 500 kolleger i c)optikk.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy