OPTIKEREN NR 1, 2024 15 R Et panel bestående av Olav Torgersen fra Synsam, Hans Torvald Haugo fra NOF og Tina Alvær fra Optikerbransjen, møtte en av de fremste ekspertene innen KI her til lands: Ishita Barua. Sistnevnte er lege med doktorgrad i kunstig intelligens, et tema hun også har skrevet bok om. KI brer om seg med økende hastighet og er allerede blitt tatt i bruk på flere sykehus. I optikerbransjen brukes det på refraksjoner hos blant andre Synsam og Okkult. – Vi ønsket også å utforske de fremtidige aspektene for bruk av KI til eksempelvis bildediagnostikk, fortalte Morten Helgesen i Alliance. SKUMMELT? – Utdannelsen av våre egne optikere er viktig. KI kan virke litt «farlig» når man først får høre om det. Men med økt kompetanse, ser man mulighetene det kan gi oss, sa Helgesen. Debatten bar også preg av dette. Etter en lærerik innledning av Ishita Barua, endte første del av debatten i en felles enighet om at optikeren ville forbli viktig sammen med KI. – Siste del av debatten tok utgangspunkt i dette. Men det var bred enighet om at mye vil skje i et 3-årsperspektiv. KI i optikerbransjen er i dag todelt. Hos noen aktører er refraksjon allerede delegert til optikerassistenter og KI. Når det kommer til KI-assistert tolkning av fundusbilder, er dette mer utfordrende, og det var den delen som ble diskutert mest. Men konklusjonen var entydig; optikeren er den som har avgjørende ord ved eventuell KI-assistert bildediagnostisering. FAGPERSONEN MÅ BALANSERE Liv Barane Frøyland var en av de engasjerte optikerne som fulgte debatten. – Ishita la frem dette på en inspirerende måte, hun er dypt inne i tematikken. Jeg setter pris på at Olav fra Synsam kommer og legger fram sine tanker. Jeg mener det er best for alle parter når vi kan diskutere og lære av hverandre, selv om vi har ulike måter å møte fremtiden på. Selv mente Liv det er en miks av fascinasjon og frykt som preger henne og mange andre optikere. – Hva vil det bety for livene våre og arbeid i fremtiden? Frykten er litt borte etter denne seansen, sa optikeren. Hun følte seg betrygget av eksperten Barua: Kvalitetssjekk gjennomført av en fagperson er viktig. – Jeg tror absolutt at maskiner kan kvalitetssikre mye av det mekaniske og gjentakende i jobben vi gjør. Men det er vi som fagperson som kan finne nyansene, balansere det hele og ivareta folk. Selv om KI kan gjøre noe av min jobb, føler jeg meg ikke truet av det. Ansvarsforholdet er et nøkkelpunkt her: – Det er et menneske, og ikke en maskin, som må være ansvarlig. Og som optiker må man ikke bli sløv, men være på hugget. Som bransje vil det skje mye de neste 10 årene, og det er helt essensielt at vi er åpne og nysgjerrige. Jeg har troen på at vi optikere fortsatt skal ivareta folk, og ikke jobbe som på et samlebånd, sa Liv Barane Frøyland. £ Liv Barane Frøyland, optiker i Egersund, var en av flere som syntes seansen var inspirerende og lærerik.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy