OPTIKEREN NR 1, 2024 8 NYHETER Kommunikasjon med pasienter er nøkkelen til å lykkes. Tina Alvær og Rita Ludviksen fortalte om egne opplevelser og hvor viktig det er at man utstråler trygghet i rollen som helsepersonell, også når man er usikker. Optikere er viktige i samfunnet og vil få større bredde i sin yrkesutøvelse fremover, sa Rita Ludviksen. Det kan også bety at flere må spisse sin kompetanse, slik at optikere som profesjonsutøvere favner bredere. – Husk at folk er opptatt av syn. Vær litt optiker også utenfor synsprøverommet, oppfordret hun. GODE RÅD FRA KJENDISLEGE Wasim Zahid var kveldens trekkplaster. Han er lege kjent fra TV og med mange tusen følgere på sosiale medier og YouTube. Han fortalte at helsevitenskap er veldig inn. Folk sjekker mye selv på nettet. Ikke bare googler man, mange pasienter går proffere til verks på kunnskapsbaser som Cochrane og PubMed. – Vi har en utdannet og opplyst befolkning. Men «den opplyste og kunnskapsrike pasienten» er bare en del av bildet, og du må forholde deg annerledes til ulike typer mennesker. EFFEKTIVE SPØRSMÅL Wasim Zahid fikk deltakere opp på scenen og illustrerte eksempler på god og mindre god pasientkommunikasjon. Det er viktig å få pasienten til å selv fortelle, begrense ja- og neispørsmål og å være synlig tilstedeværende. Lukkede spørsmål, der pasienten har lite rom for å gi svar tilbake, er uheldig. Ikke avbryt pasienten, still åpne spørsmål. – Vær profesjonell og gi passende tilbakemeldinger. Du kan være tydelig og streng, men det må være passende. Empati er uvurderlig: Når pasienter føler seg støttet og forstått, bygger det tillit. TYDELIG KOMMUNIKASJON Når man så er «ferdig», er det viktig å sikre at pasienten forstår informasjonen, behandlingsplanene og instruksjonene. Det øker sjansen for etterlevelse og gode resultater. – Det er viktig at pasienten blir involvert i beslutninger og har forstått alternativene. Skjer det, vil ni av ti pasienter følge den faglige anbefalingen. Og til slutt: «Teach back»: oppsummering, hva skjer videre, få pasienten til å fortelle tilbake det du nettopp har sagt! – Kan du gjenta for meg det jeg sa nå? Pasientkommunikasjonen blir da så mye bedre. £ KOMMUNIKASJON ENGASJERTE STUDENTENE I møte med menneskene på synsprøverommet får man virkelig testet seg i jobben som optiker. Forbli Optiker-utvalget og Optikerbransjen holdt i januar temakveld for lyttende studenter. TEKST: DAG ØYVIND OLSEN FOTO: OLA GIMSE ESTENSTAD På årets kommunikasjonskveld: Tina Alvær, Wasim Zahid, Rita Ludviksen og studenter fra alle tre trinn. Hva så med kunstig intelligens? – Det er ingen motsetning mellom humanisme og teknologi. Fagpersonen er viktig. Vi hjelper folk, sa Wasim Zahid. Dr. Wasims 10 råd om god kommunikasjon: - Aktiv lytting - Empati - Tydelighet - Ikke-verbal kommunikasjon - Respekt - Myndiggjøring - Effektive spørsmål - Passende tilbakemeldinger - Profesjonalitet - Konfliktløsing
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy