OPTIKEREN nr. 1 - 2025

OPTIKEREN NR 1, 2025 10 NYHETER BETYDNINGEN AV GOD KOMMUNIKASJON Tina Alvær, daglig leder i Optikerbransjen, innledet kvelden med å prate om viktigheten av god pasientkommunikasjon. Befolkningen kjenner i liten grad til at optikere er helsepersonell, og det ønsker vi å gjøre noe med. - Vær bevisst på å fortelle om hva du gjør, slik at kundene og pasientene forstår deg, oppfordret hun. - Dersom dere deler av kunnskapen deres, vil flere forstå hva vi kan bidra med i samfunnet. Sykepleier og rådgiver i Optikerbransjen, Ola Gimse Estenstad, delte innsikt fra sykepleierutdanningen, hvor kommunikasjon er en viktig del av studieløpet. Han snakket blant annet om hvordan omsorgsprofesjonalitet, åpne spørsmål og aktiv lytting kan bidra til en bedre dialog med pasientene. KUNSTIG INTELLIGENS OG FREMTIDENS OPTIKERE Prisbelønt forsker og lege Ishita Barua tok for seg hvordan kunstig intelligens (KI) påvirker oftalmologien og helsesektoren generelt. Hun presenterte prosjekter som AlphaFold, som kan forutsi proteinstrukturer, samt hvordan KI kan bidra til å oppdage øyesykdommer som diabetesretinopati og AMD. Ifølge Barua gjøres det mye bra i dag, blant annet at det blir implementert verktøy som hjelper med diagnostisering på sykehus. Håpet er at KI skal effektivisere helsetjenesten, lette på arbeidsmengden og sikre bedre pasientbehandling. Ser man inn i glasskulen, så er det ikke umulig at KI i fremtiden kan kurere blindhet sett at teknologien allerede har bidratt til å gi funksjonsevnen tilbake til pasienter med paralyse. VÆR BEVISST PÅ RISIKO OG HUSK GOD KOMMUNIKASJON Barua belyste også etiske utfordringer ved KI, som risikoen for diskriminering og feildiagnostisering. Hun fortalte selv om en opplevelse i utlandet hvor hun prøvde et KI-instrument. I et rom full av mennesker meldte hun seg frivillig til å teste apparatet, som fortalte henne at hun hadde glaukom. – Det var ubehagelig opplevelse, og jeg reiste rett til øyelege når jeg kom hjem til Norge. Legen fortalte Barua at hun ikke hadde glaukom, men et ekstra fettlag på netthinnen. Dette myelinlaget var det som gjorde at Barua hadde slått ut positivt for grønn stær. Modellen var ikke trent til å oppdage dette siden det er under en prosent av befolkningen som har en slik tilstand. Barua oppfordret studentene til å reflektere over hvordan de kan bruke KI på en ansvarlig måte i møte med pasienter. KI kan være en kraftig støttespiller, men det krever at man forstår verktøyene og at man kan tre inn når det er behov. – Når ting går galt, må grunnkunnskapen være på plass, sa hun. £ KOMMUNIKASJONSKVELD MED KUNSTIG INTELLIGENS Hvordan møter man best mennesker med ulike behov og ønsker? Dette var hovedtemaet da Optikerbransjen arrangerte sin årlige temakveld for optometristudentene i Kongsberg. Kommunikasjon og kunstig intelligens stod i sentrum – to viktige temaer for fremtidens optikere. TEKST OG FOTO: ANETTE RAMSTAD OG OLA GIMSE ESTENSTAD, OPTIKERBRANSJEN Et blikk mot fremtiden Kommunikasjon og kunstig intelligens er sentrale temaer i dagens helseutdanninger, og Optikerbransjens temakveld ga studentene en smakebit. Deltagerne fikk både praktiske verktøy og noen etiske tankekors som de kan ta med seg i møte med en teknologidrevet fremtid.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy