OPTIKEREN NR 1, 2025 21 R – Kommer du fra Optikeren? Jeg trodde det var fra NRK, men det spiller ingen rolle, utbryter Arvid Krogh og setter energisk kurs mot trappen opp til andre etasje. – De pleier å låne tidsriktige briller til nye serier, men da er det først i morgen de har avtale. Han viser vei til et åpent kontor som tydelig signaliserer at dette verken dreier seg om en standardisert brillebutikk eller en ordinær optiker. Dype lenestoler, Coffee-table bøker om kunst og mote, innrammede ikoniske sort/hvitt bilder og moderne malerier vitner om at denne mannen er opptatt av mer enn bare optikerfaget. CELEBRE KUNDER Han leder fornøyd oppmerksomheten opp til fotoet og brevet fra Barack Obama, sendt fra hans tid som president i det hvite hus med følgende påskrift: Dear Arvid. I would like to expend my deepest thanks for your kind gift. Your thoughtfulness and generosity are much appreciated. – Han er ikke den eneste berømte personen vi har gledet, her har vi alle slags nasjonale og internasjonale kjendiser og berømtheter blant kundene: politikere, næringstopper, artister, skuespillere, det norske slott, influensere. For over tyve år siden engasjerte jeg en kunstner til å portrettere de mest kjente norske blant dem. Når de så kommer i butikken, sørger jeg for å få bildene signert. Etter hvert har det blitt en stor samling med tegninger som henger på veggene her. Han utbryter smilende: – Det er mange spennende historier og folk, men det får du ikke skrive om. IKKE ET OPPLAGT VALG Arvid Krogh utgjør femte generasjon optikere i Krogh Optikk og leder flaggskipbutikken på Majorstua i Oslo. Nå har han nylig fylt 60 år, en dag som blant annet ble feiret med familie og venner i en lavvo i Holmenkollen. Følte du press på deg angående yrkesvalget? Han oppsummerer raskt: – Den gang var jeg en umoden 17-18 år gammel gutt, i overkant leken og eldst i min generasjon. Min bestefar var opptatt av at jeg skulle bli optiker. Selv var jeg mer interessert i mote og fashion og hvordan trender oppsto. Optikerbransjen ble den gang oppfattet som noe traurig og var ekstremt lite kommersiell. Yrkesvalget ble derfor litt som det ble, men jeg har ikke angret en dag siden. TRENDSETTENDE FILMER Arvid tok optikerutdannelsen på datidens ingeniørhøyskole på Kongsberg, etterfulgt av linseutdannelse i Berlin som sin far og bestefar. – Med tanke på utdannelsen følte jeg ikke at jeg lærte så mye om problemløsning og det å drive en optisk forretning. Fokuset var mer problemorientert rettet mot det kliniske. Briller var kun en synshjelp med datidens svært begrenset vareutvalg. På slutten av 80-tallet skjedde det imidlertid noe: Gjennom filmer som Top Gun med Tom Cruise, begynte folk å kjøpe pilotbriller fra Ray-Ban. Så langt var briller noe man kun gikk med fordi man trengte det. Takket være filmindustrien, og ikke minst våre internasjonale idrettsstjerner, ble det plutselig trendy å gå med solbriller. Gjennom hele 90-tallet og starten av 2000-tallet hadde jeg gleden av å fronte solbriller på vegne av alle norske optikere. Det ble mye TV- og avisintervjuer, rett og slett en kjempespennende tid. IKKE BARE OPTIKER Han forteller: – Etter å ha jobbet en stund med synsprøver i butikken på Majorstuen, fikk jeg nå anledning til å OPTIKEREN SOM BLE EN VEIVISER TIL BRILLER OG DESIGN Selve yrkesvalget ble tatt som følge av bestefarens og farens ønsker, men moteindustrien hjalp ham til å kombinere faget med sin egen store lidenskap. Arvid Krogh er kjent for sin eleganse og sitt skarpe blikk for mote og design. Den innovative optikeren har nå fylt 60 år. TEKST OG FOTO: TRUDE ELISABETH HENRICHSEN Han utbryter smilende: – Det er mange spennende historier og folk, men det får du ikke skrive om.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy