OPTIKEREN nr. 1 - 2026

25 ÅRSMELDING 2025 NOF Politisk arbeid: Åpne høringer Stortinget NOF har vært med på tre åpne høringer på Stortinget. To i forbindelse med statsbudsjettet og en i forbindelse med arbeidsliv. Overfor Helse- og omsorgskomiteen har vi snakket om optikere som en del av løsningen i fremtidens øyehelsetjeneste, at vi bør få offentlig betaling for visse tjenester og at optikere bør kunne behandle med medikamenter. Arbeids- og sosialkomiteen har barnebrilleordningen, denne har vi snakket om her. I forhold til arbeidsliv, satte vi synet inn i perspektivet. Digitaliseringsløftet Helsedirektoratet har startet et prosjekt som de kaller «Digitaliseringsløftet». Dette handler om å digitalisere flere av funksjonene der Helsedirektoratet er i kontakt med helsepersonell. NOF har engasjert seg i Helsepersonellregisteret og søknadsprosessen for å bli helsepersonell – at denne kan gjøres enklere og bedre. Ventetidsløftet Helse- og omsorgsdepartementet inviterte Norges Optikerforbund inn i en egen prosess for å se på muligheter for en bedre øyehelsetjeneste i Norge, med mål om reduserte ventetider. I selve Ventetidsløftet ble mye gjort internt på sykehus, men departementet sitter med mye kunnskap om løsninger utenfor sykehus. Departementet signaliserte mot slutten av 2025 at de skal ha en versjon 2.0 av Ventetidsløftet – og øye skal også være et eget område der. NOF vil som i 2025 stille opp i dette arbeidet! Terapeutiske medikamenter Den enkeltsaken NOF har brukt mest tid på i 2025, har vært arbeidet med terapeutiske medikamenter. Erik Robertstad leder en arbeidsgruppe med totalt 6 medlemmer fra Norges Optikerforbund, Optikerbransjen og Universitetet i SørøstNorge. I Norges Optikerforbund har landsmøtet gitt tilslutning for dette arbeidet. Målet er at optikere med rett kompetanse skal kunne behandle pasienter med medikamenter. Dette er en endring som vil gi økt pasientsikkerhet, raskere og bedre pasientbehandling, og bedre øyehelsetjenester i Norge. Helse- og omsorgsdepartementet er kjent med hva optikerne i Norge ønsker. Vi vet at majoriteten av pasientene våre ønsker at optikere skal få slike rettigheter. Det er et stort potensial for avlastning innen øyehelsetjenesten på sykehus, hos avtalespesialist, på legevakt og hos fastlege hvis optikere kan behandle sine pasienter. DU er NOF! Uten deg som medlem, intet Norges Optikerforbund! Det er styrken i vårt fellesskap som utgjør forskjellen. Takket være at det store flertallet av optikere i Norge er medlem i NOF, kan vi tilby kurs, kompetanse, veiledning og støtte på mange områder. Vi snakker med en felles stemme overfor samfunnet og politikere, for å fremme vår kompetanse og styrke rollen som helsepersonell. I sitt åttiende år er ikke Norges Optikerforbund sliten og gammel, men et vitalt forbund som gjennomgår fornyelse og foryngelse. Ta deg tid til å lese og se noen av årets høydepunkter i Årsmeldingen 2025.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy