16 OPTIKEREN NR 2, 2023 NYHETER – Jeg synes i stor grad diskusjonen rundt medisinsk overforbruk er høyaktuell også i vår bransje. Vi optikere er veldig glade for å måle og screene for mye forskjellig, men bør også tenke over om en undersøkelse faktisk er i pasientens interesse. Vi må bli mer bevisste på både hensikten med en undersøkelse og nytteverdien for pasienten. Det er viktig å hverken sykeliggjøre normale tilstander eller skape unødvendig utgift for pasienten, samtidig som vi selvfølgelig skal tilby gode og nødvendige undersøkelser og behandlinger til våre pasienter basert på en individuell vurdering. Olaug svarer på det samme spørsmålet at det er interessant å høre utfordringene helsevesenet står overfor i denne sammenhengen. – Det er lærerikt å forstå hvorfor mer ikke alltid er bedre og hvordan dette henger sammen hos andre helseprofesjoner. Vi hører mye om dette i media, men her fikk jeg en dypere forståelse av rasjonaliseringen som må til når det gjelder undersøkelser. DET BLIR FOR FÅ HELSEPERSONELL Olaug tenker at den varslede mangelen på helsepersonell i fremtiden vil påvirke hva helsepersonell skal og ikke skal gjøre. Hun understreker at mer ikke alltid er bedre, altså at alle ekstra undersøkelser og behandlinger ikke skal foretas. Samtidig er det kjent at pasientene kan presse på og ønske visse undersøkelser. Interoptik sin fagsjef Olaug nevner en problemstilling som ble debattert: At flere profesjoner utfører samme type diagnostisering og behandling, men med ulik kompetanse og tilnærming. Hun tenker det bør være mulighet for rasjonalisering gjennom samhandling. Karin tillegger: – Når helsepersonell er en begrenset ressurs blir det ekstra viktig å ta gode valg. Vi er nødt til å være bevisste på å tilpasse undersøkelse, behandling og hyppigheten av undersøkelser etter den individuelle pasienten. Vi er også nødt til å ta i bruk kvalifiserte assistenter og ny teknologi der dette kan hjelpe til med å spare tid. Samtidig er det veldig viktig med gode diskusjoner i bransjen, slik at dette ikke skjer på bekostning av den faglige kvaliteten på en undersøkelse. Karin er veldig opptatt av at vi forholder oss til bransjens kliniske retningslinjer og ikke etablerer rutiner som ikke er i henhold til god klinisk praksis. Vi kan være stolte av faget vårt. Olaug mener det har vært stille vedrørende «Gjør kloke valg» og problematikken relatert til dette i optikerbransjen. Hun opplever ingen merkbar forskjell fra før vi ble med i kampanjen og fram til nå. Da er jo spørsmålet om pasientene merker noen forskjell. £ Karin Lund og Olaug Skrøppa ønsker at optikere gjør kloke valg. Karin vil absolutt anbefale optikere å delta på denne konferansen. Selv om man kanskje umiddelbart tenker at temaet ikke har så mye med optikerens jobb å gjøre, så er det veldig mange likhetstrekk mellom helseprofesjonene. Vi må få gode faglige diskusjoner om etikk og begrensning av overforbruk også i vår bransje.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy