OPTIKEREN nr. 1 - 2023

24 OPTIKEREN NR 1, 2023 REPORTASJE FRANKRIKE PÅ BANEN Optic for good er et fransk selskap som satser miljøvennlig. Deres leder, Carole Riehl, pekte på at optisk industri bruker mye plast og at hele bransjen trenger å tilnærme seg hva som gjøres i produksjonsprosessen på en ny måte. – Vi må bli bedre på avfallshåndtering. I Frankrike selges det 20 millioner briller i året. Det genererer 80 tonn med plastavfall. Det er bare mellom 20 og 30 prosent av platene der innfatningene skjæres ut som blir til innfatninger, sa hun i en samtale med gründeren bak SeatoSee, Francoise van den Abeele. Han har funnet ut at søppel kan bli business. Det som startet med å lage innfatninger av marin plast, har nå blitt så mye mer. For selskapet kjøper opp langt større mengder med plast som lokale fiskere i blant Afrika samler inn, enn det som kan brukes i brilleproduksjon. Restplasten selges til andre bransjer, som blant annet bildekkfabrikanter. Dermed har han klart å skape verdi av søppel, noe nesten ingen trodde var mulig for noen få år siden. Det har skapt bølger, langt ut over optikerbransjen. Da kolleksjonen og konseptet ble presentert for Synsam, fikk Francoise stående applaus fra nordiske optikere. FØDT UT AV SØPPEL Det er viktig å være klar over at forbrukerne ikke vil godta dagens praksis. – Optikkbransjen ligger langt bak motebransjen. De har tatt store skritt fremover siste år, for å gjøre forbedringer gjennom hele verdikjeden, sier Carole. Et annet spørsmål er livsløpet til briller. Fra råmaterialer til avfallshåndtering, og hvordan kan briller bedre gjenbrukes for å få et nytt liv? OPTI 2023 – Resirkulering av briller er ikke enkelt fordi man må dele opp de ulike komponentene av brillene, men vi har behov for bedre praksis og regulering av dette, mener Carole Riehl. I dag er det mange enkeltvise initiativer, men lite felles regulering mellom land og innen land. Samtidig mener de to miljø-gründerne at mye er på gang. For bare få år siden, i 2007, var dette et ikke-tema. 10 år frem i tid vil reguleringer tvinge seg frem, mener de. – Optikerbransjen vil nå bli presset av yngre generasjoner som ikke vil godta bruk og kast, og store avfallsmengder, mener de. Samtidig er det mye grønnvasking fordi mange produsenter vet at forbrukere ønsker å forbruke på en annen måte enn før. MATERIALER ØDELEGGES Transport er et annet område som etterlater tydelige miljøspor. Bokser med briller sendes jorden rundt. Og emballasjen; plast på plast. Slik kan det ikke fortsette, mener bransjens miljøledere. Innpakningen må bli mindre og mer miljøvennlig. Og selv messene får et spark: – Her bygges det opp store utstillinger av mange materialer. De brukes ikke om igjen. De blir knust! Er du interessert i bærekraft og miljø? Dette er et område Norges Optikerforbund ønsker å løfte frem. Har du tips eller innspill, hører vi gjerne fra deg. Den europeiske optikerorganisasjonen ECOO, der NOF er medlem, har laget egne temasider om dette som du finner her: https://ecoo.info/2023/01/environmental-sustainabilityguidancebrill £ Det var mange tusen optikere og innkjøpere som flokket seg rundt kolleksjoner i mange materialer i München i januar. Nå er messene tilbake for fullt!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy