OPTIKEREN nr. 1 - 2023

25 OPTIKEREN NR 1, 2023 R KLOKERE MED TIDEN – Situasjonen er annerledes enn før. De som driver butikk har blitt klokere og det virker som de er blitt mindre risikovillige også. Jeg tror flere nå har en plan og ønsker å fokusere på færre leverandører. Det sier Gregers Fastrup, der vi treffer ham på en særdeles travel og stor stand på opti. Fastrup mener deler av optikerbransjen har vært uprofesjonell. – Du kunne gå inn i en butikk med to ansatte, så hadde de tusen briller i kjelleren. Det var ikke uvanlig! Nå mener han drivere har blitt dyktigere til å kjøpe inn mer fornuftig og styre lageret. – For oss er leveringsdyktighet viktig, og vi har bygget opp et lager i København der vi kan levere til butikker på et par dager. Det gir en supereffektiv mulighet når optiker har en brille som selger bra, sier Fastrup. KAMERATER BLE BRILLEMAKERE Det var en kameratgjeng som startet opp danske Ørgreen i 1997. Først utviklet de solbriller, og nå har de store kolleksjoner og selger til store deler av verden med sitt design i lette materialer. De som driver butikk har blitt klokere gjennom covid og urolige tider. Det mener Gregers Fastrup, en av grunnleggerne av danske Ørgreen. TEKST OG FOTO: DAG ØYVIND OLSEN OPTI 2023 Ørgreen har fire kolleksjoner i henholdsvis acetat, titanium, tre og rustfritt stål. På opti lanserte de sheet titaium, en sterk brille med fleksibel stang, skåret ut av plater. Her er det myke linjer uten noen følbare kanter. All design, utvikling og varelager finnes i København, mens brillene er håndlaget i Japan. £

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy