OPTIKEREN nr. 1 - 2023

54 OPTIKEREN NR 1, 2023 LESERBREV Leserbrev For de som ikke kjenner meg jobber jeg på NAV hjelpemiddelsentral. Her har jeg jobbet i mange år, men jeg har også jobbet mange år ute i butikk. Dette er noen tanker jeg ønsker å dele med dere ut fra erfaringer i min arbeidshverdag. FORTJENT TILLIT? Optikere har gått en lang vei for å nå dit vi er i dag, og det er mange som har bidratt til dette. Det å ha rettigheter til å bruke diagnostiske medikamenter og behandle barn med amblyopi, har gitt optikere et vesentlig større ansvar enn det vi hadde for bare noen få år siden. Likevel er dette et ansvar man må vise at man mestrer. I sammenheng med dette har vi som optikere fått et stort ansvar med tanke på pasienters rettigheter ifølge folketrygdloven. Som fagperson på NAV Hjelpemiddelsentral sitter man og vurderer mange søknader om stønad til briller og kontaktlinser. Mange av dere som begrunner disse søknadene viser solid faglig kompetanse og gode etiske vurderinger, men det er også dessverre mange søknader som ikke har den kvaliteten man bør kunne forvente av en optiker. Det som er ekstra trist med dette, er hvordan det rammer optikere som yrkesprofesjon når noen tar lett på dette ansvaret. Det er nok mange som ikke tenker over at med økt ansvar blir man også kikket mer i kortene om man faktisk håndterer dette ansvaret. HVORFOR FÅR NOEN DET TIL? Hva er det som gjør at mange optikere skriver gode søknader, leverer gode løsninger og gir en god totalløsning både når det gjelder informasjon og produkt? Hvorfor klarer for eksempel mange optikere å tilpasse spesiallinser på 2 timer, mens andre optikere alltid prøver å søke om 6 timer til tilpasning? Hvorfor klarer noen optikere nesten alltid å tilby Fit-Over som en løsning til filterbriller, mens andre nesten aldri søker på dette som en løsning? Om dette er avhengig av optiker, pasient, arbeidssted, kjedetilknytning, erfaring eller en blanding, er ikke godt å si. Det som er helt sikkert er at som helsepersonell må man kjenne til nødvendige veiledere og lovverk og holde seg oppdatert på dette! Det har skjedd store endringer på www.nav.no de siste årene og her ligger det mye informasjon som er lett tilgjengelig. Det er ikke lenger riktig å si: «det er så vanskelig å finne frem på nav.no» Et enkelt tips er å skrive briller i søkefeltet. Synes dere det er vanskelig å begrunne en søknad, så ta kontakt med rådgiver på din Hjelpemiddelsentralen, før den sendes inn, vi hjelper dere gjerne! SÅ HVORFOR SKRIVER JEG DETTE? Har jeg jobbet for lenge i NAV? Har jeg mottatt brillesedler skrevet på Post-It-lapper? Har jeg sett for mange briller som ikke sitter som de skal? Har jeg inntrykk av at glasskunnskap hos optikere ikke er hva det en gang var? Har jeg sett for mange søknader hvor det å selge opp veier tyngre enn etikk og pasientens behov? Har jeg hatt for mange telefoner fra fortvilte foreldre som ikke får hjelp hos optiker med briller til sine barn? Dette kunne vært årsaker til at jeg skriver som jeg gjør, men mest av alt er det fordi jeg elsker jobben min og det å være optiker. Og fordi jeg ønsker å være stolt av vår yrkesprofesjon, men dessverre er jeg nok mange ganger bare sånn passelig stolt av å være optiker. Merete Bøe PASSE STOLT SOM OPTIKER!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy