20 OPTIKEREN NR 2, 2023 REPORTASJE – Første studieår visste jeg ikke helt hva jeg hadde begitt meg ut på. Jeg forstod at jeg måtte ha praksis for å få en følelse av hva yrket besto av. I andreklasse kom muligheten for å ta en bachelor i England, så hun flyttet fra Kongsberg til Manchester. – Jeg likte veldig godt klinikk, patologi og praksisen som fulgte på sykehus i England. Der fikk jeg også jobbe mye med svaksynte. Vel hjemme ble det arbeid på Ullevål sykehus, Hjelpemiddelsentral og optikerbutikk i Drammen, før hun havnet på Høgskolen i Buskerud, avdeling optometri, Kongsberg. GØY Å JOBBE MED STUDENTER Kommunikasjon med eldre og tverrfaglighet har vært en rød tråd i mye av arbeidet, både før og etter at hun tok sin doktorgrad i 2013. Nå ti år etter er hun professor. Hun tiltrådte professoratet i november i fjor. – For meg har det handlet om å være nysgjerrig og gripe de mulighetene som dukker opp. Hva har vært mest gøy å jobbe med? – Jeg er veldig glad i å grave meg ned i ting og jobbe for meg selv. Men det er også givende å jobbe med andre mennesker. Noe av det jeg setter mest pris på, er å være veileder innen forskning og å utvikle utdanning. Det å finne nye former for læring er kjempespennende. Og det er givende å få feedback fra studentene! I undervisningsøyemed tar Vibeke i bruk mange metoder, som workshop, videosnutter, Kahoot og simulering av kasus. – Kunsten når man skal undervise, er å få frem refleksjon, diskusjon og påfyll av kunnskap. Ofte er det svarene som er feil som er interessante å diskutere videre. Det gir kunnskap og kompetanse gjennom en prosess og praksis. FYLL PÅ I KOMPETANSEBANKEN Å tilegne seg kunnskap handler ofte om å få overblikket, se hvor ting passer sammen og se ting i et litt større perspektiv. Hvordan ser du på veilederrollen overfor masterstudentene? – Studentene velger et prosjekt som de er interessert i. Jeg er opptatt av at de skal finne noe de brenner for og å formidle entusiasme rundt det. Jeg tenker det er viktig at de finner en nytteverdi og tenker på hvordan de kan utvikle og bygge videre på kompetansen de får i sin egen praksis. Jeg synes det er viktig å ufarliggjøre ting. I dag er det for få som søker seg til master. Hva kan motivere flere? – Det er viktig å se den verdien det har å fylle på i sin egen kunnskap- og ferdighetsbank. Øke evnen til refleksjon og klinisk kunne utvikle sin egen arbeidsplass. Det handler om å se muligheter og bygge sin egen kompetanse, gjerne på et nisje-område der man kan spisse seg. Og for å bli god på noe, må man praktisere det og ha et visst volum, slik som innen keratokonus. Og mens Vibeke fortsetter å fylle på egen og andres kunnskapsbank, sier vi: Lykke til videre på ferden! £ Optikere ser hele mennesker og kartlegger behov. Den kompetansen kan ingen maskin erstatte, mener professor Vibeke Sundling.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy