OPTIKEREN nr. 4 - 2024

OPTIKEREN NR 4, 2024 19 R fagspråk og forsøker å folkeliggjøre alle temaer best mulig. Men responsen fra kollegaer har vært fin. Ikke minst fikk vi mange positive tilbakemeldinger på landsmøtet på Kongsberg, forteller de to. Men hvordan havnet de i studio med ideer og manus? Lene forteller at de begge sitter i fagrådet i c)optikk, og etter en panelsamtale kom hun på ideen om at en podkast kunne vært en fin arena for å formidle kunnskap om viktige temaer som tørre øyne eller forkalkninger. I fagrådet satt også Cathrine, de kom i prat om dette og også hun hadde følt på et behov for å nå ut til sine kontakter med mer informasjon. - Jeg hadde tenkt på foredrag og kundekvelder, men da Lene foreslo podkast, tenkte jeg, ja! Litt tilfeldig at det ble oss to, for vi kjente hverandre egentlig ikke så veldig godt! De to optikerne har fordypet seg i litt ulike ting og de utfyller hverandre. Mens Cathrine liker å jobbe med barn, er Lene erfaren med spesiallinser. - Bra at vi er litt ulike, tenkte jeg. Så bestilte vi studio og hoppet i det, forteller Lene. Å tørre å sette i gang med noe slikt er et stort skritt, men Lene forteller at hun ble mer uredd etter å ha stilt opp i flere intervjuer med lokalradioen Radio Øst. Da fant hun ut at det ikke var så farlig å sitte i et studio. Det var spennende! KAN VÆRE NERDETE Selv vil hun ikke beskrive seg selv som en aktiv podkast-lytter. Det vil ikke Cathrine heller. Etter en lang dag med synsundersøkelser og pasientkommunikasjon trenger man tid for seg selv og stillhet. Men når det dukker opp noe å høre på av interesse, da kan begge tenke seg å gjøre nettopp det. Og det er også meningen med podkasten. Alle skal ikke høre alt, men det skal være noe av interesse for alle. Det er ikke gratis å leie studio og ha tekniker til å sette det hele sammen, men sponsorer dekker noen av utgiftene. Resten betaler de to optikerne og eierne av egen lomme. Hva ønsket dere med podkasten da dere startet opp? - Det grunnleggende er å fremme optikeren som fagperson for øye og syn, og den bransjen vi jobber i. Optiker skal være første valg ved synsutfordringer. Faget favner så mye, det er store temaer. Vi ønsker å få frem både det som er aktuelt og det som folk lurer mest på, som for eksempel myopibehandling. Og det grunnleggende om synet vårt, sier Cathrine. Hun nevner at mange går til apotek for å få hjelp mot plager som de heller burde gått til optiker for. De to optikerne synes det er viktig å gi noen enkle råd som folk kan sitte igjen med etter å ha hørt podkasten. Tilbakemeldinger har det vært flere av. Et av de artigste var av sønnen til en bekjent som lå i russedress med øyemaske og hodetelefoner og hørte på podkasten om tørre øyne. ET ALLSIDIG MEDIUM Podkast er en medieplattform som har blitt veldig populær de siste årene. Mens noen nøyer seg med humor, er det spesielt fordypning innen temaer som man vi vite mer om og som man er nysgjerrig på, som har slått an. Da kan man gjerne være litt nerdete. Mange hører på podkast mens de gjør noe annet, som når de reiser til jobb, kjører bil, sitter på tog eller buss. - Sitter det nå mange optikere og lytter kritisk på oss, tenkte vi før vi gikk i gang. Men som Jonas miksemannen sa, det er ingen andre som har gjort det før dere, sier Lene. De synes det er godt å være to i studio. De lager ikke et detaljert manus, men har stikkord på blokka og en rød tråd å følge. Underveis dukker det gjerne opp historier fra egen praksis som de krydrer programmene med. De er bevisste på å ikke bruke fagspråk, men å forklare alt på en folkelig måte. £ FAKTA: Øyepodden finner du blant annet på Spotify. Mens de første episodene tok for seg grunnleggende synstemaer, har de siste gått i dybden på øyesykdommer og hvordan stress kan påvirke synet. Du kan komme i kontakt med optikerne på oyepodden@gmail.com og du kan følge dem på Facebook. I STUDIO: Klar for opptak, denne gang med Hans Torvald Haugo som gjest i studio i Fredrikstad. Lett stemning med smil og latter i studio.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy