OPTIKEREN nr. 1 - 2024

OPTIKEREN NR 1, 2024 27 F (19 %) tilbake til butikken.9 Kunder som slutter med progressive fordi de ikke får løst problemet, går glipp av den beste glassløsningen for presbyope, og bransjen mister verdien av fremtidig kjøp. Heldigvis er det relativt enkelt å gjøre noe med. Bak en vellykket tilpasset progressive brille ligger en kjede av handlinger som hver for seg må være riktig utført for at glassene skal gi kunden best mulig optisk ytelse. Butikken bør kunne vise til skriftlige rutiner på hvordan tilvirkningen av brillen skal styres gjennom kritiske faser av prosessen, for å oppnå riktig kvalitet på første forsøk hver gang. Ansatte slutter og nye begynner. Etterlevelse og felles forståelse av en god prosessbeskrivelse kan sikre stabil kvalitet på arbeidet og forebygge feil. Kunder kjøper ikke bare produkter og tjenester. Kundene som er fornøyde med progressive briller bruker dem også, snakker om dem og tjener som positive rollemodeller for potensielle kjøpere. Disse aktivitetene kan til sammen øke verdien av fornøyde kunder for en butikk betydelig.10 Målet er at brukere av progressive glass skal oppleve klart og komfortabelt syn på alle avstander fra brillen settes på nesen og til den tas av. Kasus: En dame på 54 år kommer til optiker og klager over dårlig syn. Hun er helt uten briller og forteller at hun nå er til plage for familien som må lese avisen høyt for henne. Synsundersøkelsen avdekker ikke noe unormalt Ingen er tjent med at presbyope i det stille velger å gå over til ferdigbriller.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy