OPTIKEREN NR 4, 2024 23 R Brilleland er involvert i teleoptometri, enten ved at man er mottaker eller at optikere gjennomfører undersøkelser digitalt fra en butikk. Hvordan er erfaringene så langt? - Svært positive. Både optikere, medarbeidere og pasientene er veldig godt fornøyde med den måten å få en synsundersøkelse på. Hvorfor er det en fordel for dere? - Med teleoptometri får vi gjort synsundersøkelser i butikker der vi ikke har optiker tilgjengelig, og vi får utnyttet ledig kapasitet hos optikerne når timebøkene ikke er fulle i andre butikker. Gjennom synsundersøkelsen ivaretar vi kravet om at det er optikeren som har kontroll med undersøkelsen og at pasienten har en-til-en kontakt med optiker. Så optiker mister ikke kontroll på synsundersøkelsen? - Noen var bekymret for det da vi startet opp. Ikke bare optikere, men også salgsmedarbeiderne som skulle assistere. Men det er fortsatt optiker som gjør vurderinger og tar selve undersøkelsen. Assistenten er optikerens forlengede arm. Sondre sier det er svært viktig at det oppleves som at man går til en ordentlig synsundersøkelse. Det skal være en naturlig samtale og god kommunikasjon mellom alle tre. Du lærer opp medarbeidere og implementerer teleoptometri i hele landet. Hvordan jobber optikerne, og føler de seg isolert? - De får være med på alt det samme av fagsamlinger som optikere i butikk. Mange har en delt stilling der de jobber både fysisk og digitalt. De har også mange møter på Teams for å se hverandre og snakke sammen. Vi føler det er godt ivaretatt. Det er viktig for meg å ha en god dialog, og vi snakkes som regel daglig. Trenger man debrifing, kan det gjøres digitalt. Stadig flere synsundersøkelser i Brilleland blir gjennomført med teleoptometri, med en dobling fra i fjor til i år, og veksten vil fortsette. Hva har vært den største utfordringen for å få ting til å fungere? - Vi har laget noe som er relativt nytt, og det å få alt til å fungere sammen, kommunikasjon, systemer, og å få det til å oppleves som en fullverdig synsundersøkelse er det viktigste og mest krevende. Det er viktig at optiker kommer tydelig gjennom på skjermen. Og man må være forberedt på at den ene timen kan være i Bergen og den neste i Oslo, med ulike butikkmedarbeidere. Er det ikke en kostbar løsning når to personer må til for å gjennomføre synsundersøkelsen? - Vi gjør dette først og fremst fordi det ikke er nok optikere tilgjengelig i butikkene våre. Dessuten kan vi bruke våre egne optikere som er kjent med Brilleland. £ Optiker Buket sier hun snakker mye med sine optikerkolleger, selv om hun jobber alene. Jeg må gjennom minst like mange tester som på tidligere undersøkelser. (Foto: Sondre Olsen Fauskanger)
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy