OPTIKEREN nr. 4 - 2024

OPTIKEREN NR 4, 2024 22 REPORTASJE Men hva om de skulle funnet noe utenom det vanlige på netthinnen min, eller at optikeren ikke er sikker? Da er løsningen å bli kalt inn til en ny undersøkelse der optiker er fysisk til stede eller å bli henvist til øyelege. Undersøkelsen krever dobbelt opp av bemanning siden det er to personer som gjør testene, så billig er det ikke for butikken, men det kan tenkes at det er en god løsning og et alternativ fremfor å leie inn en kostbar vikar. Ressursene kan utnyttes bedre. HVA SYNES OPTIKEREN? Optiker Buket er dreven i faget og har jobbet mange år hos Brilleland på Lillehammer. Hvordan syntes hun overgangen til teleoptometri var? - Det var litt krevende i starten å gå fra butikk til å skulle jobbe hjemmefra. Største savnet var jo det sosiale du har med kolleger. Men nå som vi er flere som jobber slik, er det ikke så stort savn lenger. Vi har ofte samtaler med hverandre og et godt nettverk. Å jobbe sammen med butikkmedarbeider synes hun er veldig interessant. - Jeg liker å jobbe med nye mennesker, og jeg liker den dialogen vi har med hverandre. Buket har nå jobbet som teleoptiker i snart to år og sier det egentlig er veldig lite utfordringer med å gjøre jobben på en god måte. - Det som er interessant videre er å følge teknologien med bruk av spaltelampe. Tilbakemeldinger fra pasienter er veldig bra, mange føler seg veldig godt ivaretatt, sier hun. - Jeg tror det er fordi vi har en kombinasjon av grundig undersøkelse og at vi har både assistent og optiker hele veien. DETTE MENER BUTIKKMEDARBEIDEREN Katrine Øyren er blant de mest erfarne salgsmedarbeiderne i kjeden. Hun syntes det var spennende å begynne med teleoptometri. - Fordelen for oss er at vi er med hele veien fra forprøver med OCT-bilder og perimetri til samtaler med kundene på forhånd, og at vi får med hele synsundersøkelsen. Der får vi jo også med oss samtalen mellom pasient og optiker. Det er nok det som er den største endringen for min del. Det er en fordel å følge personen hele veien for å kunne gi gode og hensiktsmessige råd ved valg av briller og type glassløsninger. - Samarbeidet og kommunikasjonen mellom oss og optiker er viktig. Katrine sier hun alltid informerer pasienten om hvordan timen skal gjennomføres, slik at det ikke kommer som noen overraskelse. - Det som gjerne har vært utfordrende er at det tekniske fungerer som det skal under timen. Men det har gått veldig greit, og om vi har hatt noen problemer, har vi stort sett funnet ut av det sammen. UTRULLINGEN AV TELEOPTOMETRI Sondre Olsen Fauskanger er optikeren som kom til Brilleland for drøye to år siden for å lede utviklingen av teleoptometri. Han hadde allerede solid erfaring som butikkmedarbeider, optiker og avløser. - Vi startet tidlig i 2023, etter å ha teste det ut året før. Nå har det kommet ganske langt. En tredel av butikkene til Sondre Olsen Fauskanger har hele Norge som arbeidsplass. Han leder Brillelands satsing på teleoptometri. - Jeg liker å jobbe med nye mennesker, og jeg liker den dialogen vi har med hverandre.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy