OPTIKEREN nr. 5 - 2024

OPTIKEREN NR 5, 2024 28 REPORTASJE Elisabeth har lang fartstid som optiker, og har jobbet i Synsam siden 1996. Hun har fulgt utviklingen med bruk av assistenter som utfører nesten selvstendige synsundersøkelser, tett. – Hele bransjen, og videre bruk av digitale undersøkelser, er avhengig av at vi beholder den gode tilliten optikere har i samfunnet. Det finnes foreløpig ingen KI og digitale verktøy som ikke gjør feil innen helse, så langt jeg vet i alle fall. Vi trenger gode digitale verktøy og KI-verktøy for å gå fremover, samtidig som dette verktøyet trenger optikere for en fullverdig og god undersøkelse. HAR MANGLER – Min erfaring er at Synsam er en god arbeidsplass, og viljen til å utforske nye måter å jobbe på, er stor. SiView har et potensiale til å bli bra og til å dekke et behov. Teknologien utvikler seg på en måte slik at det vil bli et godt verktøy, men vi er ikke helt der ennå. Barnesykdommer har det vært. Hun mener det er en svakhet at optiker ikke er til stede digitalt ved anamnesen og viktige deler av undersøkelsen. – Det er viktig at pasienten får informasjon om at den som gjennomfører undersøkelsene ikke er optiker, og det trengs gode assistenter for å gjøre jobben godt nok. Opplæring av både assistenter og digitale optikere med kvalitetssikring, er viktig, og det varierer. Det er ikke etablert et enhetlig løp for dette i dag. Elisabeth Bjerke Egeberg mener dagens teknologi gir god støtte i mange tilfeller, men det kan ikke erstatte en trygg og selvstendig undersøkelse gjort av optiker til stede. VI MÅ VERNE OM TILLITEN – Hele bransjen er avhengig av å beholde den gode tilliten optikere har i befolkningen, også ved digital undersøkelse, sier leder Elisabeth Bjerke Egeberg i Norges Optikerforbund. TEKST OG FOTO: DAG ØYVIND OLSEN SEBASTIAN RIIS: Jeg jobber her fire dager i uken og en dag ute i butikker med sertifisering av assistenter. Arbeidsdagen er gjerne fra 8–14 eller 10–18. Jeg går gjennom 30–35 synsundersøkelser per dag, fra ulike butikker. Jeg bruker tre programmer synkront på tre skjermer og gjør analyser. Jeg snakker ofte med kollegaer her om pasientkasus, og assistentene kan også ta kontakt med meg. Jeg var ferdig utdannet i 2018 og så ikke for meg at jobben skulle bli slik, men etter seks år i ulike butikker i Oslo synes jeg dette er veldig greit, selv om det er mye skjermarbeid. Vi sitter tett her og lærer av hverandre. Av og til kan jeg savne å møte kunder og pasienter, men her har vi et rent faglig fokus og det liker jeg.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy