Tidsskrift for norsk optometri og synsvitenskap BRANSJETALL 2023 TÅREFILMEN AVDEKKES OPTIKK OG POLITIKK Yrke: Digital optiker OPTIKEREN OKTOBER 2024 N°5
+ GLASSES CONTACTS References: 1. Based on data analyzing annual patient value for all products and services, 2018-2021; ABB Analyze Powered by Glimpse. 2. Fogt J, Patton K. Long day wear experience with water surface daily disposable contact lenses. Clinical Optometry. 2022(14):93-99. 3. Hines B, et. al. Clinical subjective performance of two daily disposable toric soft contact lenses. Poster presented at: American Optometric Association, Chicago. June 15-18, 2022. 4. Alcon data on file, 2021. See instructions for use, for wear, care, precautions, warnings, contraindications, and adverse effects. ©Alcon 2024 NORD-PR1-2400028 LET PATIENTS LIVE THE BEST OF BOTH WORLDS By adding contact lenses to your strategy, your total annual patient value could increase by 173%.1 Prescribe your glasses patients 16 hours of precise vision and dependable comfort with PRECISION1™ contact lenses.2-4
N° F N R OPTIKEREN NR 4, 2024 3 Kult på Karrieredag Optikere har sett nærmere på tårefilmen Nickolai Nilsen tok doktorgrad om nærsynthet NYHETER REPORTASJER FAGSTOFF Fagstoff 42 Avdekker hemmeligheter i tårefilmen 46 Validering av KROSS, et norsk verktøy for kartlegging av syn etter hjerneslag 49 Rett til samme stilling etter foreldrepermisjon Reportasjer 24 Med skjermen som redskap 32 Vinn-Vinn med stø kurs mot toppen 35 Klar for 125 nye år! 39 Doktorgrad på nærsynthet Nyheter 6 Studiestart for fremtidens optikere 7 Nytt fra NOF 7 Vil få ned ventetidene 8 På Clinical Conference Optikere på golfbanen Gjør kloke valg Optikerkafé i Tønsberg 10 Min arbeidsuke 10 Optometriforum Østfold 12 Blikk på Arendalsuka 13 Mennesker og maskiner kan utfylle hverandre 14 Flere trenger behandling for øyesykdommer 16 Brillestøtten under lupen 17 Norge leder Nordisk Optikerråd 18 Optikerbransjen 2023: Både opp og ned 52 Dette er redaksjonskomiteen Forsidefoto: Tommy Johansen (Foto: Dag Øyvind Olsen) Jobbsøker? Se annonser bakerst i bladet N°5 Bransjenytt 50 TRAILSENSE fra evil eye 50 Silhouette med Rising Dawn 50 Studio Eyewear 54 RODENSTOCK NORGE har ansatt ny distriktsansvarlig optiker
Dag Øyvind Olsen Redaktør OPTIKEREN ISSN 0333-1598 VEILEDNING TIL ARTIKKELFORFATTERE Optikeren legges i sin helhet ut på www.optikerne.no. Meningsytringer i tidsskriftets ulike innlegg deles ikke nødvendigvis av redaksjonen eller NOF. NR. MATERIELLFRIST UTG. DATO 6 15/11 18/12 PLANLAGT UTGIVELSE 6 nummer pr. år ANSVARLIG UTGIVER Norges Optikerforbund (NOF) Øvre Slottsgt.18/20, 0157 Oslo Telefon: 23 35 54 50 Epost: post@optikerforbund.no OPTIKEREN www.optikerne.no redaksjonen@optikerforbund.no Redaktør Dag Øyvind Olsen Epost: dag@optikerforbund.no Tlf: 92 45 00 39 REDAKSJONSKOMITÉ Trude Elisabeth Henrichsen, Camilla Furuvald, Merete Bøe, Kristin Seland Ágústsdóttir, Solveig Hovstein, Dag Øyvind Olsen ANNONSESALG Stina Olsen Klæboe Epost: stina@optikerforbund.no Tlf: 23 35 54 50 Mobil: 92 29 28 74 DESIGN OG PRODUKSJON Design: Merkur Grafisk AS Trykk: Merkur Grafisk AS Opplag: 2265 MILJØMERKET MENNESKE MOT MASKIN? Hvem skal vi stole på? Mennesker eller maskiner? Spørsmålet henger kanskje mer i luften nå enn noen gang. Hjernen er verdens beste og mest allsidige instrument. Lærevillig, med enorm kapasitet og hukommelse, allsidig og med innebygde kontrollmekanismer. Ikke rent ulikt kunstig intelligens, som er i ferd med å overta mer og mer. Et menneske kan ha en dårlig dag. Kanskje har man mange tanker i hodet på en gang, man kan bli ufokusert, slurvete og gjøre feil. Frem til nylig var feil fra maskiner begrenset til tekniske sammenbrudd, ikke knyttet til intelligens. Men med kunstig intelligens kan maskinvare gjøre plutselige og grove feilberegninger knyttet til dataene de er matet med. Det har vi sett mange eksempler på. Ingen er ufeilbarlige, verken mennesker eller maskiner. I møte med pasienten skjer det nå mye nytt. Avanserte maskiner og programvare kan benyttes på nye, grensesprengende måter og kan kanskje være mer treffsikre enn et menneske i noen tilfeller. Men ikke alltid. Og når det gjøres feil, må et menneske med kunnskap rette det opp. Som en pilot og en autopilot. Det er summen av undersøkelser og den helhetlige vurderingen en optiker som fagperson gjør, som må være avgjørende for synsundersøkelsen. I denne utgaven av Optikeren ser vi videre på nye måter å gjøre synsundersøkelser på, og utfordringene det kan by på når man skal følge NOFs kliniske retningslinjer. God lesning! Dag Øyvind Olsen Redaktør NO - 1430
AKTIVITETSKALENDER Vi anbefaler å følge med på kalenderen på nettsiden til optikerne.no. Den kalenderen oppdateres jevnlig med nye arrangementer. Der finner du også aktive lenker til arrangementene. 24. OKTOBER Kongsberg Vision Meeting Kongsberg, Norge https://www.usn.no/aktivitetskalender/kongsberg-vision-meeting-2024 26. OKTOBER Optometrikonference Kolding, Danmark https://www.optometrikonference.dk 6. NOVEMBER American Academy of Optometry Indianapolis, USA https://aaopt.org/meetings/academy-2024-indianapolis/ 6. NOVEMBER NOF Webinar, høye addisjoner og bildeforstørrelse I samarbeid med Multioptikk, kun for NOF-medlemmer Se dine medlemssider for mer informasjon 4. DESEMBER NOF Webinar, intro til kikkertbriller og svaksyntoptikk I samarbeid med Multioptikk, kun for NOF-medlemmer Se dine medlemssider for mer informasjon 2025 31. JANUAR–2. FEBRUAR Opti, messe for optikerbransjen München, Tyskland https://www.opti.de/en/ 8.–10. FEBRUAR Mido, messe for optikerbransjen Milano, Italia https://www.mido.com/en/ PS! Du finner oppdatert informasjon på de aktuelle nettsidene. Tips oss om arrangementer som du mener bør være med på aktivitetskalenderen, på papir og nett: dag@optikerforbund.no NE NE EW NE NE EW NEW NEW SUPERSMOOTH YOUR LIFE SUPERPOWER YOUR GLASSES Transitions and the Transitions logo are registered trademarks of Transitions Optical, Inc. used under licence by Transitions Optical Limited. GEN S is a trademark of Transitions Optical Limited. ©2024 Transitions Optical Limited. Photochromic performance is influenced by temperature, UV exposure and lens material. Frames by Ray-Ban®, Transitions® lenses in Ruby. Selected frames may not be available to purchase. ULTRA DYNAMIC LENSES
OPTIKEREN NR 5, 2024 6 NYHETER STUDIESTART FOR FREMTIDENS OPTIKERE Det store flertallet av de nye studentene meldte seg inn i Norges Optikerforbund umiddelbart etter en infor- masjonstime med NOF og Optikerbransjen. Etter arrangementet ble det servert pizzalunsj til studentene, og hele dagen hadde NOF Ung og Akademikerforbundet informasjonsstand like utenfor klinikken på Krona. Det var en engasjert gruppe studenter som stilte flere gode spørsmål om både NOF og medlemskapet allerede ved studiestart. POPULÆR KARRIEREDAG Optikerbransjens karrieredag for studentene har blitt en årviss tradisjon. Karrieredagen gir studentene en unik mulighet til å bli kjent med de ulike aktørene i bransjen. Der fikk studenter fra alle tre trinn presentasjoner fra aktørene i bransjen. Som tidligere år inneholdt arrangementet også speedintervju og stands i Musikkteateret på Krona i Kongsberg. Speedintervjuene er alltid en populær del av karrieredagen. Studentene får anledning til å få vite mer om potensielle arbeidsgivere, samtidig som bedriftene får møtt fremtidige kolleger. Karrieredagen knytter bransjen og utdanningen sammen, og bidrar til å senke terskelen mange kan føle i møte med arbeidslivet. Der får man muligheten til å stille spørsmål og delta på intervju. Det var godt fremmøte både fra optikerkjedene og fra alle tre trinn optometristudenter på årets viktigste karrieredag. £ Bildetekster: 1) Mange nye NOF-medlemmer 2) NOF Ung med egen stand 3) Velkommen til en ny verden! 4) Utstillere på karrieredag 5) Gode møter med studenter 1 2 3 4 5
OPTIKEREN NR 5, 2024 7 N Regjeringen begynte arbeidet med Ventetidsløftet før sommeren og i høst har Norges Optikerforbund deltatt i flere møter i Helse- og omsorgsdepartementet. Regjeringen vil snu trenden og få ned ventetidene til sykehusene og inviterte til bredt samarbeid med en rekke organisasjoner innen helsefeltet og helseforetakene. Innenfor øyehelsefeltet ble det opprettet en egen arbeidsgruppe som har spilt inn forslag til bedre pasientforløp. Det er statssekretær Karl Kristian Bekeng i Helse- og omsorgsdepartementet som har ledet møtene der Norges Optikerforbund har deltatt ved Erik Robertstad og Hans Torvald Haugo. I møtene har dessuten representanter fra departementet og helseforetakene deltatt, i tillegg til Ergoterapeutene og Norsk Oftalmologisk forening. NOF fokuserte på tre pasientgrupper der optikere kan bidra mer: Barn, eldre og diabetespasienter. Rent konkret ligger det forslag på bordet om å fjerne aldersgrense for optikeres bruka av diagnostiske på barn, at øyekontroller av diabetespasienter kan gjøres av optikere, og at optikere kan ta seg betalt for flere tjenester til visse pasientgrupper. Når det gjelder bruk av terapeutiske medikamenter, mener NOF at dette vil ha et stort potensiale som vil komme pasienter til nytte. Dette vil tvinge seg frem og det er riktig å starte prosessen nå. Følg med i nyhetsbrev og på våre sosiale medier for oppdatering – og i desemberutgaven av Optikeren. £ Digitale kurs Vi ønsker å tilby deg som medlem flere fordeler og er nå i gang med vår første kursrekke med digitale kurs. Eldrebølgen er tema for foredragene, som er laget i samarbeid med Multioptikk. Vi har også egne fagsamlinger for våre studentmedlemmer og nyutdannede optikere i regi av NOF Ung. Følg med på e-post og annen informasjon fra NOF! NOF Optikerkafé NOF Optikerkafé skal være et samlingssted for å både dele kunnskap og bli kjent med hverandres kunnskap. Flere har tatt oppfordringen og opplevd det som veldig positivt. Hvilken form det skal være på kaféen er opp til hver enkelt. Vi håper flere henger seg på! Vi synes! Det siste året har vi jobbet med å gjøre NOF mer synlig for deg som medlem i ulike kanaler, slik som i vår medlemsgruppe på Facebook. Vi blir ofte kontaktet av medier når temaet er syn og øyne. Det jobbes nå med å styrke arbeidet vårt med utadrettet kommunikasjon. Politisk høst Det politiske arbeidet vårt har gitt oss viktige møter med politikere og helsebyråkrater i sommer og høst. Noe må gjøres for å utnytte ressursene i både det offentlige og private helsevesenet bedre. Ventetidene er for lange og vi er utålmodige! NOF i VIL FÅ NED VENTETIDENE Mange må vente lenge for å få hjelp av spesialisthelsetjenesten, ikke minst innen øyehelse. Det vil regjeringen gjøre noe med. TEKST: DAG ØYVIND OLSEN
OPTIKEREN NR 5, 2024 8 NYHETER PÅ CLINICAL CONFERENCE NOF deltok med stand på Specsavers Clinical Conference i Oslo i september. Vi fikk mange gode spørsmål! Konferansen er åpen for alle optikere og det var over 400 deltakere som fant veien til foredrag og utstillere i Oslo. For første gang stilte NOF med egen informasjonsstand og det var mange som stakk innom for å slå av en prat og å stille spørsmål. Det kommer reportasjer fra konferansen i vår desemberutgave. £ GJØR KLOKE VALG Norges Optikerforbund har hatt en språkvask på sine fem råd om overforbruk av helsetjenester i «Gjør kloke valg». Rådene ble laget av medlemmene rett før Covid lammet landet, og en liten språkvask av begrunnelsene spesielt, gjorde rådene bedre. Rådenes innhold er ikke endret. 28. november holdes en «Mer er ikke alltid bedre»-konferanse i Oslo. Arrangementet er gratis, og alle kan delta hvis de ønsker det. Del I av konferansen tar opp forventningsgap, kunnskapsgap og unødvendige, private helsetjenester. I del II drøftes psykisk helse, rus og kloke valg. Hele konferansen vil ha interesse for optikere fordi en alltid kan lære av andre profesjoner og hva de tenker om helsetjenester. Den første delen vil direkte berøre elementer optikere kjenner fra sin hverdag, og kan overføre til egen praksis. Målet med Gjør kloke valg er å redusere helsetjenester som ikke vil gi helsegevinst, ikke er kunnskapsbasert, ofte blir brukt og som i verste fall kan skade. Det langsiktige målet er at ressursene (helsepersonellets tid og kompetanse) i stedet skal brukes på de som virkelig trenger det. £ OPTIKERKAFÉ I TØNSBERG NOF Optikerkafé landet hos Tønsberg i september med stinn brakke! Her fikk optikerne en oppdatering på linsebehandling av myopi fra CooperVision og de fikk prøve seg på skylling av tårekanalene. NOF Optikerkafé er ment som et lavterskel tilbud for våre medlemmer over hele landet. Er du optiker og har lyst til å arrangere en slik samling med dine kjente og ukjente kollegaer i nærområdet? Ta kontakt med oss på post@optikerforbund.no £ OPTIKERE PÅ GOLFBANEN Mange optikere spiller golf og i sommer var det golfturnering på Kongsberg med den første Optikk Open. Det var c)optikk, Silhouette og Trend Optikk som arrangerte samlingen med 16 deltakere fra optikerbransjen 16. juni i skiftende sommervær på Kongsberg Golfklubb (Foto: Stina Olsen Klæboe) £ Stina Olsen Klæboe og Dag Øyvind Olsen på NOF-stand
OPTOTEAM VESTLANDET Et kraftsenter for vekst og utvikling i optikerbransjen – Optoteam Vestlandet er et kra senter i optikerbransjen, som ikke bare støtter lokale optikere, men også driver frem betydelig omsetningsvekst i Stavanger, Haugesund og Bergen, sier Regionsansvarlig Andreas Ringkjøb i Optoteam. Skreddersydd støtte for optikkbutikker Optoteam Vestlandet tilbyr en rekke skreddersydde tjenester innen innleie, rekruttering, klinisk kompetanse og beste praksis for optimal dri og lønnsomhet. Deres primære fokus ligger på å tilby innleid hjelp ved uplanlagt fravær, enten det dreier seg om korte perioder på noen timer i uken eller lengre permisjoner over ere måneder. Dette sikrer at butikkene kan opprettholde sin dri og service selv i utfordrende perioder. Faglig utvikling og beste praksis En av Optoteam Vestlandet sine nøkkelstyrker ligger i deres evne til å fremme faglig utvikling og dele beste praksis innen bransjen. Gjennom klinisk sparring og samarbeid med butikkenes egne fagpersoner og ledere, bidrar teamet til å heve kompetansenivået og kvaliteten på tjenestene som tilbys i hele regionen. Et sammensveiset team med vekstfokus Det som kjennetegner Optoteam Vestlandet, er deres fokus på teamarbeid og arbeidsmiljø. Med en kultur som verdsetter både profesjonalitet og arbeidsglede, har de skapt et miljø hvor medarbeiderne trives og yter sitt beste for butikkene de blir innleid til. Dette positive arbeidsmiljøet har vist seg å være en nøkkelfaktor i teamets suksess. Innovasjon og regional utvikling Optoteam Vestlandet er mer enn bare en leverandør av innleid hjelp og rekruttering; de er også en integrert del av regionens butikker og deres daglige dri . Ved å fokusere på samarbeid og kunnskapsdeling, bidrar de til å styrke Vestlandets posisjon som en ledende region for innovasjon og bærekra ig vekst. Fremtidsutsikter og muligheter Optoteam Vestlandet representerer en modell for hvordan bedri er kan samarbeide for å oppnå felles suksess. Ved å kombinere faglig ekspertise med en støttende og rådgivende rolle, har de posisjonert seg som en uunnværlig partner for optiske butikker i regionen. Deres innsats bidrar ikke bare til økt omsetning for enkeltbutikker, men lø er hele bransjen på Vestlandet til nye høyder. I dag består teamet av 5 optikere og 6 fra nyttår som reiser rundt og hjelper butikker i hele regionen. Ta kontakt for mer informasjon for hvordan vi kan hjelpe din butikk til å ta ut markedspotensialet. I hjertet av Vestlandet har det vokst frem et unikt initiativ som setter en ny standard for samarbeid og utvikling i optikerbransjen. I en av butikkene jeg har jobbet mye siste halvannet året – diskuterer vi kliniske cases med hverandre. Det kan både være vanskelige tilfeller, men også for faglig utvikling. Marcela, optiker Optoteam Vestlandet (scann QR-koden med din mobil) Stavanger Haugesund/Karmøy ANNONSE
OPTIKEREN NR 5, 2024 10 NYHETER Min arbeidsuke Navn: Marie Berg Alder: 35 Utdanningssted: Kongsberg, USN/HiBu Ferdig utdannet: 2017 Arbeidssted: Cantec-helping people Etter å ha jobbet som optiker i butikk og klinikk i flere år, er jeg nå ansatt som produktspesialist Syn, i Cantec. Det er et norskeiet selskap som er leverandør av elektroniske hjelpemidler for folk med nedsatt funksjonsevne. Arbeidsoppgavene er varierte og sesongbetonte. Høst og vår innebærer en del messebesøk for å informere brukerne om de ulike synshjelpemidler vi tilbyr. I tillegg er det jevnlige møter med NAV og hjelpemiddelsentralen som vi også leverer til. I stillingen inngår en del kontorarbeid hvor jeg leverer innhold til nettsiden, oversetter bruksanvisninger til norsk fra de ulike leverandørene og gir både brukersupport og teknisk support på telefon. Vi har nylig fått inn et produkt fra Tyskland som er et Navi-belte (navigasjonsbelte) for synshemmede. Denne uken var jeg derfor ute med blinde for å gi veiledning og å teste ut hvordan hjelpemiddelet fungerer ute i trafikken. Jeg vil alltid savne å ta synsprøver, men liker å få brukt meg og kunnskapene mine på flere områder. £ Hovedmålet til dette forumet, er å stimulere de yngre til å presentere et case som de kan lære noe av, og som andre også vil ha å nytte av å kunne. I oppsummeringen ble Ayyad Khan og Rasmus Gudmundsen spurt om hva som kan bidra til å bli god. De svarte at nysgjerrighet, å ha gode forbilder, se mange nok case, og gjerne ha en mentor gjennom hele karrieren, var viktige elementer for læring. Vårt bidrag her i Østfold viser at det er et stort behov for denne kunnskapen i norsk optometri. Til neste møte i november vil hver caseleverandør få en mentorgruppe tilgjengelig for å utvikle sitt case. Takk til Siv Simonsen, Ghadeer Al-Obaidi, Sunniva Varjord, Irene Stokstad og Javier Baez. Takk til Rasmus Gudmundsen som ga klar instruks om hva en glaukomundersøkelse skal inneholde. Takk til LIS-øyelege Ayyad Khan, som ble inspirert av å møte optikere han lærte mye av, ved å delta på samlingen. £ OPTOMETRIFORUM ØSTFOLD 11. september ble det andre møtet i Optometriforum Østfold avholdt. Hele 42 nysgjerrige møtte opp. TEKST OG FOTO: STINE SØRENSEN OG INGEBRET MOJORD Det er viktig å dele kunnskap! Stort engasjement blant optikere i Østfold!
OPTIKEREN NR 5, 2024 12 NYHETER BLIKK PÅ ARENDALSUKA Det sies mye fint og mye stygt om Arendalsuka, men det er den viktigste møteplassen i året mellom interesseorganisasjoner, næringsliv, media og politikere. TEKST OG FOTO: DAG ØYVIND OLSEN Med over 2000 arrangementer og 200 med tema bærekraft, drukner mye i mengden. På mange arrangementer kommer bare en menighet av meningsfeller som møtes i et ekkokammer. Men samtidig er Arendalsuka et sted å vise seg frem og å knytte kontakter. Politikere er eksempelvis lettere tilgjengelige her enn på Løvebakken. Da kan man kanskje få avtalt et møte, etter å ha løftet en problemstilling. Det var mange optikere på Arendalsuka. Optikerbransjen, Norges Blindeforbund og Specsavers var aktører i synsfeltet som holdt egne arrangementer. Norges Optikerforbund gjorde ikke det, men deltok på andre områder – i debatt om kunstig intelligens i helsevesenet hos Fagforbundet – og som ambassadører for faget. Det resulterte i viktige samtaler med stortingspolitikere som vil gi møter i høst. Styreleder Elisabeth Bjerke Egeberg: – På årets Arendals-uke mener jeg vi fikk bidratt til fokus på syn og optikerens rolle. Vi kom i tale med flere relevante kontakter og politikere som NOF jobber med gjennom året. Det var god stemning, og det opplevdes som politikerne nå ser at optikere har en viktig rolle i å redusere helsekøer. Jeg mener det for oss er en viktig arena å være tilstede på, der vi kan forsterke fokus på syn gjennom korte møter, og vise oss som gode partnere til andre med fokus på syns-helse. Generalsekretær Hans Torvald Haugo: – Stadig oftere møter NOF forståelse for at synet er viktig for at folk skal leve gode liv. Tidligere år ble mye tid brukt på å forklare hvorfor synet er viktig. Nå er det oftere diskusjoner på hvordan vi skal få løst dagens og fremtidens problemer. NOFs to dager i Arendal ble brukt til direkte møter med beslutningstakere og til å delta på debatter. Det beste er å få være i panelet når debatten går, men ofte kan man som tilhører få stille spørsmål og komme med innspill. NOF var synlige i en debatt om helseråd fra influensere, har gitt innspill om at syn er viktig å huske på innen rehabilitering, har debattert bruk av kunstig intelligens, møtt politikere fra kommune, fylke og på Stortinget. I tillegg til dette har NOF møtt samarbeidspartnere og møtt ansatte i Helsedirektoratet med ansvar for syn. £ Optikere i Arendal: Janne Dugstad fra USN, Trine Johnsen fra Specsavers, Elisabeth Bjerke Egeberg fra NOF og Inga Britt Kjellevold Haugen fra Norges Blindeforbund. Nyttige møter for Erik Robertstad, Hans Torvald Haugo, Martin Balke og Elisabeth Bjerke Egeberg fra Norges Optikerforbund. Det var også flere optikere som jobber i butikk som var med for å se og å oppleve Arendalsuka, som disse jentene som begge bor i Arendal og jobber i Tvedestrand, Hege Kivle og Hege Høy Omdal.
OPTIKEREN NR 5, 2024 13 N MENNESKER OG MASKINER KAN UTFYLLE HVERANDRE Innføring av kunstig intelligens i helsesektoren går raskt og har sine utfordringer. Fagforbundet satte temaet på agendaen under Arendalsuka, og NOF deltok i debatten. TEKST OG FOTO: DAG ØYVIND OLSEN I tillegg til tre representanter med ulike roller i Fagforbundet, deltok Tobias Solli Iveland som er nestleder i Yngre legers forening, medisinsk direktør Ishita Barua i Livv Health og NOFs generalsekretær Hans Torvald Haugo. Barua har skrevet bok om kunstig intelligens i helsevesenet. Hun er lege og en ledende ekspert på området. Haugo har jobbet mye med personvern og digitalisering av helsetjenester i EU gjennom sin rolle i den europeiske optikerorganisasjonen ECOO. Kunstig intelligens kan etterligne intelligens uten å være det, og oppskriften er store mengder data som kan brukes til å løse en oppgave ved hjelp av regnekraft. UTFYLLER HVERANDRE På den måten kan et KI-verktøy finne alt fra benbrudd til uregelmessigheter på netthinnen superraskt og med stor grad av treffsikkerhet. Ishita Barua trakk fram et ferskt eksempel der en radiolog hadde brukt 12 sekunder på å tolke CT-bilder. Han overså svulster, og folk med kreft i bukspyttkjertelen fikk ikke livsnødvendig behandling. Legens menneskelige slurv fikk alvorlige konsekvenser. Hadde det aktuelle sykehuset benyttet KI-verktøy for å ettergå CT-bildene, kunne slike hendelser kanskje vært unngått. – Men vi må ikke miste de grunnleggende ferdighetene til menneskene, sa Ishita Barua og viste til hvordan det er når vi er ute og flyr. – Selv om 95 prosent av flyvninger foregår på autopilot, trengs den menneskelige ekspertisen i kritiske situasjoner. Sånn er det i helsevesenet også. Brukes KI for mye eller på feil måte, og slik at de som skal betjene maskinene mister kompetanse, betyr det at vi ikke kan si ifra når det gjøres feil. Da bærer det galt av sted. VIL IKKE REDDE HELSEVESENET Tobias Solli Iveland fortalte at i hans hverdag som kreftlege kan teknologien ha store konsekvenser. – Vi kan ikke ha en uovertruffen tro på at KI skal redde helsevesenet. Vi har ikke engang klart å innføre IT på en Panelet på Fagforbundets arrangement. Ishita Barua og Hans Torvald Haugo.
OPTIKEREN NR 5, 2024 14 NYHETER Det kom frem på et arrangement der Specsavers var hovedarrangør, under Arendalsuka. Ivar Kristiansen fra Universitetet i Oslo, la frem en ganske skremmende fremtidsprognose, som med all tydelighet viser at innen øyehelsefeltet kommer det til å skje mye de neste tiårene. Befolkningen eldes, og langt flere vil ha behov for hjelp for å kunne se godt nok til å bo hjemme. Ett eksempel er makuladegenerasjon. I 2021 var det 15 000 som fikk intravitreal injeksjon for AMD. I år 2050 vil behovet være 64 000! Og det uten gode nok data fordi Norge ikke har noe sentralt synsregister. Men uansett: Det er knapphet på ressurser som bare vil bli verre! Samtidig gir ny kunnskap nye behandlinger. TRE TRINN Trine Johnsen som er fagsjef i Specsavers, pekte på tre elementer. Underdiagnostikk gjør at for få oppdages og for sent. Det er store geografiske forskjeller. Vi mangler en felles forståelse av hvem som kan hva innen øyehelsefeltet, og sikker digital kommunikasjon. Og hun stilte spørsmålet: Hvem skal betale hvis optiker skal gjøre oppgaver sammen med andre helseprofesjoner? Øyelege Hanne Gilbo ved Sørlandet sykehus, pekte på Konus-rapporten om øyehelsetilstanden i Norge. Konusrapporten kom for tolv år siden og viste allerede da at det ville komme en tsunami med problemer innen øyehelse over landet. De krevende valgene man må ta, er hvem som skal få og hvem som ikke kan få behandling. – Det er slik at 70 % av dem som ser dårlig, er over 70 år. I starten har man det som verst å forholde seg til, sa forbundsleder Terje Andre Olsen i Norges Blindeforbund. I dag må pasientene prioriteres etter grad av alvorlighet, og behandlinger som kan redde syn, prioriteres. FLERE TRENGER BEHANDLING FOR ØYESYKDOMMER 25 år frem i tid vil behovet for behandling av katarakt og glaukom øke med henholdsvis 54 og 63 %, viser anslag fra Universitetet i Oslo. TEKST: DAG ØYVIND OLSEN FOTO: HELEN LATINI Overlege Ivar Kristiansen fra Universitetet i Oslo la frem skremmende tall for fremtidens øyehelse. fornuftig måte i sykehusene ennå, sa han. Vansker med enkel pålogging og systemer som ikke snakker sammen, er enkle hindre i hverdagen som først må løses. – Vi må ned på behovsnivå, og noen ganger er det en ekstra lege eller sekretær som skal til. Som klinikere blir vi lite involvert i endringsprosesser, og det vi strever med i hverdagen, er mer organisering og ledelsesproblemer, ikke KI. Bruk av kunstig intelligens kan også føre til overforbruk i helsetjenesten, fremholdt Iveland. Han trakk fram erfaringene fra helseforetaket Vestre Viken som har innført KI for å avdekke benbrudd, som verken nødvendigvis fører til besparelser eller er direkte overførbare til andre helseforetak. Og også han stiller spørsmål ved datagrunnlaget som benyttes for helsetjenester. Er de representative nok? – Vi må ha gode norske data tilgjengelig for å få gode KI-verktøy. DATA PÅ AVVEIE? Og nettopp norske data tok Hans Torvald Haugo opp. For å få gode KI-løsninger er man avhengig av å ha pasientdata som matcher de som er inne til utredning eller behandling gjennom et KI-verktøy. Her er det mangler, og for å få det til, må pasientdata deles. Da står man overfor utfordringer knyttet til personvern for pasientene. Og EU har ikke vært opptatt av personvern innen helsetjenester, mener Haugo. – Helsedata kan ende opp hos private, kommersielle aktører som Apple. Og hvis du føler deg utrygg som pasient, kan det føre til at folk lar være å oppsøke helsetjenesten. Ishita Barua fremholdt også at datadeling er viktig, fordi datamengde er essensielt for å få treffsikre KI-verktøy. Hun er opptatt av at helsevesenet er grunnleggende for sentralisert og at vi må har mer desentraliserte løsninger. Konklusjon: KI er ingen reddende engel for helsevesenet, men må brukes med klokskap. Den menneskelige kompetansen må alltid være intakt og på høyde med teknologi og programvare. £
OPTIKEREN NR 5, 2024 15 N FAG OG KOMMUNIKASJON Regnestykket med flere eldre er en nøtt både for politikere og helsevesenet. – Det er en regnestykke som ikke vil gå opp, slik helsevesenet driftes i dag, sa Tove Elise Madland, som er helsepolitiker for Arbeiderpartiet. Trine Johnsen fra Specsavers, pekte på optikere som en nøkkel for å få til endring. Hun mente at man burde få til en felles avtale for hva optikere kan gjøre og hva øyeleger skal gjøre. – Tidlig oppdagelse av øyetilstander er viktig, og optikere er tilgjengelige over hele landet. Det er enorm investeringsvilje i optikerbransjen for å skaffe nytt utstyr. Vi kan gjøre mye for tidlig oppdagelse og oppfølging, med bedre struktur på henvisninger. Øyelege Hanne Gilbo sa det kan være interessant med optikere på helsestasjoner, men at det handler om faglig forsvarlighet. Informasjonsflyten mellom sykehus, pasient, optiker og lege har vært krevende. Samtidig er det viktig å se på kostnadene når folk ikke får behandling. LANG VENTETID I dag er eksempelvis ventetiden for å få utredning og behandling for en vanlig øyesykdom som katarakt, i gjennomsnitt 87 uker ved offentlige norske sykehus, viser en oversikt fra Helsenorge. Det ble utført totalt 25 731 behandlinger for katarakt i 2023, med en gjennomsnittlig ventetid på 37 uker for utredning og 49 uker fra utredning til behandling. Du vil med andre ord måtte vente godt over et år før du får behandling for katarakt i Norge. Det er her optikerne kommer inn. − For å møte denne utfordringen, foreslår vi et tettere samarbeid med optikere. Det vil kunne korte ned ventetiden på utredning for øyesykdommer drastisk, og optikerne kan spille en viktig rolle i tidlig oppdagelse og forebygging av øyesykdommer. En stor andel av synshemming kan også forebygges med relativt enkle grep, som regelmessige synsundersøkelser og riktig tilpassede briller eller kontaktlinser, sa Nina Kleppe, administrerende direktør i Specsavers. MANGLENDE OFFENTLIG STØTTE Blindeforbundet understreker også behovet for bedre tiltak for å håndtere økende forekomst av øyesykdommer blant eldre. Det er manglende offentlig støtte til øyehelse sammenlignet med andre helseområder. − Øyehelse kommer ofte i skyggen av mer dødelige sykdomsgrupper i de store helsepolitiske debattene, på tross av at øyesykdommer er beregnet å koste samfunnet opp mot 12 milliarder kroner årlig. Vi har ikke råd til å akseptere at ingenting gjøres for å redusere øyehelsekøen, og mener at økt offentlig ansvar for øyehelse kan bidra til å redusere samfunnskostnadene betydelig, sa Terje Andre Olsen i Norges Blindeforbund. Han håper norske helsemyndigheter vil ta disse utfordringene på alvor og vurdere tiltak som kan styrke øyehelsen i Norge, inkludert et tettere samarbeid med optikere. £ Noe må gjøres! Det var de enige om, politiker Tove Elise Madland (Ap), forbundsleder Terje Andre Olsen i Norges Blindeforbund, øyelege Hanne Gilbo og optiker Trine Johnsen i Specsavers. Specsavers og Blindeforbundet hadde stand i gågata under Arendalsuka.
OPTIKEREN NR 5, 2024 16 NYHETER «Hvordan redder vi brillestøtten» var tittelen på arrangementet, som ble innledet av daglig leder Tina Alvær i Optikerbransjen. Hun tok for seg dagens ordninger som dekker skader, behandlingsbriller og den generelle støtteordningen til barnebriller for vanlige synsfeil. Hun fremhevet viktigheten av at alle barn skal få avdekket og hjelp med sine synsbehov. Det budskapet nådde frem hos politikerne. SVAKHETER MED DAGENS SYSTEM Alvær pekte på noen svakheter ved ordningen, som at det kun er en brille i året man får tilskudd til, og at reparasjoner ikke dekkes. Og for de aller fleste er det kun en støtte som dekker en mindre del av totalkostnaden av en ny brille. – Vi mener at den generelle ordningen kan forbedres ytterligere dersom vi fanger opp flere barn med behov for briller enn i dag. Det er estimert at over 70 000 barn mangler i ordningen. Optikerbransjen mener det er fornuftig at egenandelen reduseres, slik at det ikke er en økonomisk barriere å få rimelige og hensiktsmessige briller. NY KUNNSKAP Christoffer Bugge fra Oslo Economics, presenterte hovedfunn fra deres evaluering av ordningene, gjort på oppdrag fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Det er satt av 220 millioner kroner for ordningene, men bare en brøkdel brukes. Bugge sa at den manglende bruken av ordningene kan skyldes lite kjennskap i befolkningen og at helsepersonell ikke vet nok om ordningen heller. For flertallet dekker ordningen kun 24 prosent av kostnaden for en brille. Oslo Economics foreslår ikke noen betydelig økning i støttebeløp, men mener flere par briller i året bør dekkes, og det bør også reparasjoner bli. Utvidelse til å kompensere for økte utgifter for barn med behov for flerstyrkeglass og prisme, bør også iverksettes. – Men man skal ikke dele ut Ferrari, sa Bugge. MER FLEKSIBEL ORDNING Så var det duket for politisk debatt om ordningene, med Tuva Moflag fra Arbeiderpartiet som er leder av Stortingets Daglig leder Tina Alvær i Optikerbransjen hadde med en fremtidig brillebruker på scenen, sin sønn Albert. Han blir trolig nærsynt som sin mor. BRILLESTØTTEN UNDER LUPEN For første gang holdt Optikerbransjen eget arrangement under Arendalsuka. Der ble støtteordningene for barnebriller debattert og nye funn presentert. TEKST: DAG ØYVIND OLSEN FOTO: OLA GIMSE ESTENSTAD OG DAG ØYVIND OLSEN
OPTIKEREN NR 5, 2024 17 N finanskomite, Heidi Nordby Lunde fra Høyre som også sitter i finanskomiteen, og Kristoffer Robin Haug som er helsepolitisk talsperson i Miljøpartiet De Grønne. Politikerne var enige i at det må gjøres grep for å få flere inn i ordningene og at de ikke bare skal være for ressurssterke foreldre. De signaliserte forståelse for at man må være mer fleksibel når det gjelder reparasjoner, og at man bør få støtte til flere par briller i løpet av kalenderåret der det er nødvendig. Men at hele pengepotten ikke brukes opp, er OK. – Det er ikke noe mål å makse ut vedtatt beløp, sa Høyres Heidi Nordby Lunde. FIKK POLITIKERNES OPPMERKSOMHET For Optikerbransjen som liten organisasjon var det et stort løft å holde et eget arrangement under Arendalsuka. Å samle et politisk panel er ikke gjort i en håndvending, og til stede på arrangementet var det tilhørere fra andre interesseorganisasjoner innen helse. – Barnebrilleordningene er viktige for bransjen. Siden Oslo Economics nylig leverte en evaluering til Arbeids- og inkluderingsdepartementet om ordningene, ønsket vi å få politikernes oppmerksomhet til tematikken barn og syn. Det mener vi at vi oppnådde med arrangementet, sier daglig leder Tina Alvær i Optikerbransjen. Hun mener det som organisasjon er viktig å være til stede på Arendalsuka. – Både for å få egne saker på dagsordenen, men også for å bli oppdatert på trender innenfor andre deler av helsetjenesten. I år var bruken av kunstig intelligens innen helse et mye diskutert tema. £ Panelet som deltok i debatten bestod av Christoffer Bugge fra Oslo Economics, Tina Alvær fra Optikerbransjen, og politikerne Tuva Moflag (AP), Kristoffer Robin Haug (MDG) og Heidi Nordby Lunde (H). Det var solid fremmøte fra alle de nordiske landene da NOR møttes til sitt årlige høstmøte i Stockholm i slutten av september. Elisabeth Bjerke Egeberg mottok presidentkjedet fra Rune Brautaset og Norge er nå vertskap for sine nordiske kolleger de to neste årene. En viktig post på programmet på det årlige møtet er rapportering om hva som har skjedd i de respektive landene siste år. I Danmark står bruk av diagnostiske medikamenter og fordeling av oppgaver innen øyehelsefeltet høyt på agendaen. Danskene har også gjort en større undersøkelse om frafall i yrket. Rundt 45 prosent av studentene slutter før de er ferdig utdannet optiker, og rundt 20 prosent forsvinner ut av yrket før de er 30 år. Sverige fikk i år en ny optikerforskrift som innebærer at optikere kan håndtere mer på øynene og det er innført et meldesystem ved feil bruk av assistenter. I Finland er lovreguleringer innen helsetjenester i endring og vil være på plass innen 2027. Da skal finske optikere kunne bruke terapeutiske medikamenter. £ NORGE LEDER NORDISK OPTIKERRÅD Norges Optikerforbund har overtatt historisk kjede og klubbe og skal lede samarbeidsorganet de neste to årene. Sørlendinger i NOR: Elisabeth Bjerke Egeberg overtar presidentskapet fra Rune Brautaset, som leder den svenske optikerforeningen. Hun er fra Kristansand, han fra Grimstad. Norden samlet: Representanter fra optikerorganisasjonene i Norden samlet til høstmøte i Stockholm.
OPTIKEREN NR 5, 2024 18 NYHETER Bransjens omsetning bikket i 2023 for første gang 6 milliarder kroner, det vil si en økning på 6,6 prosent. Figur 1. Generell prisøkning var i samme år på 4,1 %. OMSETNINGSANDELER De private forretningene og kjedene hadde samme omsetningsandeler som årene før, det vil si at de private hadde 59 % av total omsetning, mens kjedene hadde 41 %. Til sammen økte de privateide forretningene sin omsetning med 6,4 % fra 2022 til 2023, mens kjedene økte sin omsetning med 6,6 %. Figur 2. OMSETNINGSENDRING OG MARKEDSANDEL IC Optical Group økte sin omsetning mest, med 20 % i 2023, Alliance økte med 16 % og Synsam med 9 %. Specsavers og Interoptik økte med 6 %, mens c)optikk og Brilleland økte med henholdsvis 5 og 4 %. Krogh Optikk hadde samme omsetning som i 2022. De frittståendes omsetning ble redusert med 8 %. Figur 3. Specsavers har med 22 % størst andel av markedet. På andre plass kommer OPTIKERBRANSJEN 2023: BÅDE OPP OG NED Optikerbransjens totale omsetning økte til over 6 milliarder kroner i 2023, noe som var en større økning enn generell prisøkning i samfunnet. Men lønnsomheten sank, og resultatgraden endte på 6, noe som er det laveste på over 20 år. TEKST OG ILLUSTRASJONER: INGER LEWANDOWSKI 7 000 000 6 000 000 5 000 000 4 000 000 3 000 000 2 000 000 1 000 000 0 18 000 16 000 14 000 12 000 10 000 8 000 6 000 4 000 2 000 0 4 000 000 3 500 000 3 000 000 2 500 000 2 000 000 1 500 000 1 000 000 500 000 0 Bransjens omsetning Omsetning for private Gjennomsnittlig omsetning 2010 Alliance Brilleland c)optikk Frittstående IC Optical Group Interoptik Alliance Brilleland c)optikk Frittstående IC Optical Group Interoptik Krogh Specsavers Synsam 2012 2014 2016 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2016 2017 2018 2019 202 Salg privateide Privateide År 2022 År 2023 Aktørenes andel av markedet 25 20 15 10 5 0 18 000 16 000 14 000 12 000 4 000 000 3 500 000 3 000 000 2 500 000 2 000 000 1 500 000 1 000 000 500 000 0 1 400 000 1 200 000 1 000 000 800 000 600 000 400 000 200 000 0 Omsetning for private og kjeder Omsetning for hve Gjennomsnittlig omsetning per forretning 2023 Alliance Brilleland c)optikk Frittstående IC O G 2019 2020 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 Salg privateide Salg kjede-eide Antall forretninger private og k 35 30 Figur 1 Bransjens omsetning i årene 2010-2023 Figur 2 Omsetningsutvikling for privateide og kjedeeide forretninger
OPTIKEREN NR 5, 2024 19 N Synsam. Det er for alle aktørene små endringer fra 2022 til 2023. Figur 4. FORRETNINGENES STØRRELSE Specsavers hadde også i 2023 de største forretningene, med en gjennomsnittlig omsetning på 15,8 millioner. Krogh Optikks forretninger omsatte i gjennomsnitt for 13,8 millioner. Figur 5. Når det gjelder kjedetilknyttede forretninger, er det ikke mulig for oss å se hvordan omsetningen fordeler seg på forretningene, men når det gjelder de privateide AS er dette mulig. Figur 5 viser omsetning og prosentandel på forretninger. Her ser vi at omtrent hver fjerde av alle selvstendige AS hadde under 4 millioner i omsetning i 2023. Figur 6. ANTALL BUTIKKER Vi har i år registrert at det finnes totalt 679 forretninger som selger briller i Norge. Det inkluderer også de som er kombinerte forretninger (med blant annet ur og gull). Dette er 7 færre enn 1 400 000 1 200 000 1 000 000 800 000 600 000 400 000 200 000 0 20 15 10 5 Omsetning for hver av aktørene Resultatgrad for hver enkelt aktør Alle Alliance Brilleland c)optikk Frittstående IC Optical Group Interoptik Krogh Optikk Specsavers Synsam 2023 2019 2020 2021 2022 23 Antall forretninger private og kjeder 35 30 25 20 15 10 5 0 0-4 mill 4-8 mill 8-12 mill 12-16 mill 16-20 mill 20-24 mill 24-28 mill 28-36 mill 2022 2023 7 000 000 6 000 000 5 000 000 4 000 000 3 000 000 2 000 000 1 000 000 0 18 000 16 000 14 000 12 000 10 000 8 000 6 000 4 000 2 000 0 4 000 000 3 500 000 3 000 000 2 500 000 2 000 000 1 500 000 1 000 000 500 000 0 Bransjens omsetning Resultatgrad alle 2010 Allianc Alliance Brilleland c)optikk Frittstående IC Optical Group Interoptik Krogh Specsavers Synsam 2012 2014 2016 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 14 12 10 8 6 4 2 0 12 10 8 6 4 2 0 År 2022 År 2023 Aktørenes andel av markedet 25 20 15 10 5 0 18 000 16 000 14 000 12 000 10 000 8 000 6 000 4 000 2 000 0 4 000 000 3 500 000 3 000 000 2 500 000 2 000 000 1 500 000 1 000 000 500 000 0 1 400 000 1 200 000 1 000 000 800 000 600 000 400 000 200 000 0 20 15 Bransjens omsetning Omsetning for private og kjeder Gjennomsnittlig omsetning per forretning Resultatgrad alle Resultatgrad private/kjeder Alliance Brilleland c)optikk Frittstående IC Optical Group Interoptik Krogh Specsavers Synsam Alle ende C Optical Group Interoptik Krogh Specsavers Synsam 16 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 14 Salg privateide Salg kjede-eide Privateide Kjede-eide 022 År 2023 35 30 25 20 15 10 5 0 nes andel av markedet Figur 3 Omsetningsutvikling for hver av aktørene Figur 4 Aktørenes andel av markedet Figur 5 Gjennomsnittlig omsetning per forretning
OPTIKEREN NR 5, 2024 20 NYHETER for ett år siden, men tallene er usikre blant annet fordi det er vanskelig å få med alle avdelingene som ikke leverer egne regnskap. Det er 654 forretninger som omsetter hovedsakelig optiske tjenester og artikler. Tilsvarende tall i 2022 var 653. Fem konkursbo ble registrert i Brønnøysund i 2023. RESULTATGRAD Bransjens totale resultatgrad (fortjeneste i prosent av omsetningen) har sunket ned til 6 % fra 7 i 2022 og fra hele 11 % i 2021. Figur 7. Dette er laveste resultatgrad på over 20 år. I figur 8 ser vi at nedgangen hovedsakelig gjelder kjedeeide forretninger med 5 %, mens de privateide beholdt resultatgraden på 8. c)optikks og Synsams resultatgrader holder seg relativt høyt på 10. Lavest resultatgrad har de frittstående optikerne med -6. Jevnt over sank resultatgraden for alle bortsett fra Alliance (opp ett prosentpoeng) og IC Optical Group (opp tre prosentpoeng) fra 2022 til 2023. Brilleland hadde en resultatgrad på null i 2023. Figur 9. Hvis vi sammenligner 2023-tallene med 2021-tallene har resultatgradene sunket for alle aktørene. Når det gjelder frittstående AS ser vi at 65 % av forretningene hadde en resultatgrad under 10 i 2023. Hele 21 % hadde negativ resultatgrad. Figur 10. HVILKE KOSTNADER HAR ØKT MEST? Med formål å finne ut hvorfor bransjens fortjeneste har blitt redusert så mye, har jeg sett på bransjens totale kostnader fordelt på varekostnader, lønnskostnader og andre driftskostnader og sammenlignet tall fra 2022 og 2023. 0 18 000 16 000 14 000 12 000 10 000 8 000 6 000 4 000 2 000 0 Gjennomsnittlig omsetning per forretning Resultatgrad alle Resultatgrad private/kjeder 2010 Alliance Brilleland c)optikk Frittstående IC Optical Group Interoptik Krogh Specsavers Synsam Alliance Brilleland c)optikk Frittstående IC Optical Group Interoptik Krogh Specsavers Synsam 2012 2014 2016 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 20 14 12 10 8 6 4 2 0 12 10 8 6 4 2 0 Salg privateide Salg kjede-eide Privateide Kjede-eide Privateide Kjede-eide År 2022 År 2023 Aktørenes andel av markedet 25 20 15 10 5 0 18 000 16 000 14 000 12 000 10 000 8 000 6 000 4 000 2 000 0 500 000 0 400 000 200 000 0 20 15 10 5 0 -5 -10 Resultat Gjennomsnittlig omsetning per forretning Resultatgrad private/kjeder Alliance Brilleland c)optikk Frittstående IC Optical Group Interoptik Krogh Specsavers Synsam Alle 2023 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 Alliance Brilleland c)optikk Frittst 2019 Alliance Brilleland c)optikk Frit 2019 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 14 12 10 8 6 4 2 0 Salg privateide Salg kjede-eide Privateide Kjede-eide Privateide Kjede-eide Antall forretninger p 35 30 25 20 15 10 5 0 0-4 mill 4-8 mill 8-12 mill 12Figur 7 Bransjens gjennomsnittlige resultatgrad (resultat i prosent av omsetning) Figur 8 Resultatgrad for privateide og kjedeeide forretninger 0 20 15 10 5 0 -5 -10 Resultatgrad for hver enkelt aktør 2023 Alliance Brilleland c)optikk Frittstående IC Optical Group Interoptik Krogh Optikk Specsavers Synsam 2019 2020 2021 2022 Alliance Brilleland c)optikk Frittstående IC Optical Group Interoptik Krogh Optikk Specsavers Synsam 2023 2019 2020 2021 2022 Antall forretninger private og kjeder 35 30 25 20 15 10 5 0 0-4 mill 4-8 mill 8-12 mill 12-16 mill 16-20 mill 20-24 mill 24-28 mill 28-36 mill 2022 2023 Figur 6 Omsetning alle privateide AS (prosentandel)
OPTIKEREN NR 5, 2024 21 N 20 15 10 5 0 -5 -10 Resultatgrad for hver enkelt aktør 2023 Alliance Brilleland c)optikk Frittstående IC Optical Group Interoptik Krogh Optikk Specsavers Synsam 2019 2020 2021 2022 2022 2023 Figur 9 Resultatgrad for hver enkelt aktør I 2022 utgjorde varekostnadene 29,6 % av omsetningen. I 2023 var tallet 30,3 %. I 2022 utgjorde lønnskostnadene 35 % av omsetningen. I 2023 var tallet 35,2 %. I 2022 utgjorde andre driftskostnader 26 % av omsetningen. I 2023 var tallet 26,1 %. Det har altså vært økte kostnader jevnt over, men med en større økning i varekostnadene. £ FAKTA OM UNDERSØKELSEN Tallene er hentet fra Bisnode (www.soliditet.no), som igjen har hentet dem fra Brønnøysund-registrene. Da denne artikkelen gikk i trykken manglet det fortsatt tall fra 3 små og mellomstore forretninger. Her er det derfor brukt tall fra året før (2022) som grunnlag. Alle tall er eksklusiv mva. Omsetningen i enkeltmannsforetak er stipulert til 1 mill/ansatt. Det er kun sett på driftsregnskap og driftsresultat. Kjede/gruppe-kontorenes regnskap er ikke tatt med, med unntak av for Krogh Optikk, Brilleland og delvis Synsam, hvor tallene er med i totalen. Dette kan gi et noe skjevt bilde. Etter ønske fra Alliance er omsetningen av optiske varer fra alle deres medlemmer som har kombinerte forretninger, beregnet til 60 % av total omsetning. Første gangen dette ble gjort var for 2016. Tallene for de kombinerte forretningene er kun tatt med i totaloversikten. Kaibosh har optikerforretninger i Bergen og Oslo, men de er også leverandører og har netthandel – alt i en total. Figur 10 Resultatgrad for alle privateide AS (prosentandel) 2023 Resultatgrader alle privateide AS (prosentandel) 30 25 20 15 10 5 0 Under 0 0-5 5-10 10-15 15-20 20-25 25-30 30-35 Over 35 Denne artikkelen er finansiert av Optikerbransjen
References: 1. Why Do Consumers Choose Contact Lenses, 2020. https://www.reviewob.com/why-do-consumers-choose-contact-lenses/ (Accessed 28/09/2023) 2. Alyas, M et al. The Impact of Contact Lenses on Quality of Life, 2022. Psychology and Behavioural Sciences; 11(4): 143-150. ©Alcon 2024 NORD-VC-2400004 + GLASSES CONTACTS What your customers say: Contact lenses improved my quality of life1 89% Contact lenses make me feel self-confident2 86% Contact lenses make me feel more like myself compared to spectacles1 79% 93% are highly satisfied with their experience
START THE CONVERSATION! Find out about your customer’s lifestyle to make the best recommendations for them: • Exclude risk of eye damage by a frame or a spectacle lens • Have a good field of vision when cycling • Maintain good vision during rain, snow or foggy weather DO YOU PLAY SPORTS OR USE YOUR BIKE TO GO TO WORK? Try using contact lenses and: DO YOU DRIVE? Did you know that usual spectacle lenses narrow down your field of view while driving? DO YOU HAVE AN ACTIVE SOCIAL LIFE and go for a night out occasionally? • Contact lenses will help you experience the advantages of naturally clear vision, as they do not distort size and distance to objects or narrow the field of view. • Contact lenses can improve your comfort and emphasize your natural look, while correcting your vision. • For comfortable wearing experience, try Alcon Water Surface lenses. DOWNLOAD the Wearlenses App App Store Google Play
OPTIKEREN NR 5, 2024 24 REPORTASJE I et kontorlokale i Asker jobber åtte optikere i Synsam. Her vurderer hver av dem inntil 35 synsundersøkelser hver arbeidsdag. Foran dem sitter ikke et menneske, men skjermer. TEKST OG FOTO: DAG ØYVIND OLSEN MED SKJERMEN SOM REDSKAP Olav Torgersen er optikeransvarlig for Synsam i Norden og leder Optician Resource Center i Asker.
OPTIKEREN NR 5, 2024 25 R Undersøkelsene er gjort av assistenter i butikk, som sender inn datamateriale og resultater til optikerne som sitter på Optician Resource Center (ORC). Er det slik fremtiden kommer til å bli for norske optikere, lurer du kanskje på? Stadig flere optikere får nå muligheten til å jobbe på distanse, og som vi viste i forrige utgave, med teleoptometri fra hjemmekontor. Synsam har valgt en annen løsning. Men felles for stadig flere, er ny bruk av teknologi. Det er en kombinasjon av mangel på optikere i butikk og fulle timebøker, økt etterspørsel etter synsundersøkelser, krav om effektivitet og teknologisk utvikling i raskt tempo som har gjort at vi er her i dag. Og selvsagt drivkraften om å tjene penger. Olav Torgersen tar imot oss i et vanlig kontorbygg, der optikerne sitter tett foran store skjermer. Synsam er en stor, børsnotert og offensiv aktør på optikermarkedet i Norden. De åpner stadig nye butikker på store og små steder over hele landet. Ofte på steder der det er knapphet på optikere. Synsam har hatt stor suksess med sin abonnementsordning, som innebærer at hver kunde og pasient får en årlig synsundersøkelse inkludert i avtalen. For å få det til å gå rundt, måtte noe drastisk gjøres. - Et viktig element er at optiker ikke skal presses til flere undersøkelser på kortere tid, men opprettholde bærekraftige arbeidsdager for optikeren. Samtidig vet vi at argumentasjonen om at årlige kontroller er for ofte, benyttes mot vårt system. Men, vi gjør jevnlige funn, av for eksempel symptomfrie netthinneløsninger, som oppdages ene og alene fordi kunden har en årlig undersøkelse. Bra for kunden, øyehelsen og kunderelasjonen. Det er vår opplevelse av hyppigere kontroller, mener Olav Torgersen. Torgersen er ansvarlig for optikerne i Norden i Synsam og forsikrer at verken han eller eierne har noe ønske om å kvitte seg med optikerne. – Vår hovedkonkurrent er ikke egen bransje, men andre som driver uten optiker, slik som matbutikker og apotek. – Vi har ikke noe ønske om å kvitte oss med optikere. Vi ønsker å gi hver enkelt et individuelt kompetanseløft og å gjøre arbeidshverdagen mer interessant. Synsam er en stor, børsnotert og offensiv aktør på optikermarkedet i Norden. De åpner stadig nye butikker på store og små steder over hele landet. Ofte på steder der det er knapphet på optikere.
fagtidsskriftet.optikerne.noRkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy